måndag 20 februari 2012

Barnbidrag..

Idag fick vi vårat alldeles första barnbidrag utbetalat till oss. 1050 kr rakt in på kontot.

Kommer ni ihåg när man va 14 år och trodde man hade någon slags laglig rätt till sitt barnbidrag, för att ALLA andra fick ju sitt?

Men varför får man barnbidrag egentligen? Varför har jag rätt till ett bidrag från staten för att jag har valt själv att skaffa barn? Finns det inte nått bättre sätt att använda skattepengarna så det kan gynna småbarnsföräldrar, sänka dagisavgiften eller höja föräldrarpengen etc. Jag förstår ju att barnbidraget är tänkt för att det inte ska bli en klassfråga, om man har råd att skaffa barn eller inte. Men borde det inte finnas nått inkomsttak, tjänar du mer än så får du inget barnbidrag.

Om de höjde föräldrarpengen skulle det inte heller bli en jämställdshetsfråga om vem som är föräldrarledig och vabbar, eftersom män oftast tjänar mer så har man oftast inte som familj råd med att mannen är hemma. Jag vet flera familjer där det är så, det är alltså inte en fråga om jämställdhet och intresse för sina egna barn utan en ren ekonomisk fråga.

Så tänker iaf jag!

Inga kommentarer: