torsdag 19 april 2012

Tuttarna sitter där de ska!

Igår förmiddag träffade jag en äldre kollega ute på samhället. Hon kommer fram och titta på Charlie som ligger vaken i vagnen. "Ta ut tutten så jag får se på han!" säger hon och jag gör det! Sen i efterhand blir jag så sur på mig själv. Varför ska jag ta ur nappen ut MITT barns mun för hon tycker det? Är det inte ändå ganska fräckt att säga så? Tänk om Charlie blivit jätte ledsen för jag rycker ut nappen bara så där.

Sen har jag också funderat på varför det verkar vara allmänt vedertaget att kalla napp för tutte. Vem är det som kommit på det? Det kan inte vara barnen själva eftersom folk säger det till barn som är 2-3 veckor redan, "vill du ha tutten?". Det värsta är att Jimmy inte riktigt är med mig på det här utan säger tutte han också. Så då kan jag inte låta bli att retas. "Räcker du mig tutten?" "nej, de är fastväxta men du kan få en napp!"

När vi var på akuten för att ta gulsotsprov, när han var 8 dagar sa BMA när hon stack han i foten, "tror du det kanske går bättre om han får tutten?" och jag var så nära att säga "nej, jag ammar inte, han äter ersättning!" men jag sa det inte. Jag tror jag är lite för snäll.

Kan vi inte bara enas om att tuttar är det man har på kroppen som många barn suger på för att få mat, de man suger på som är av plast heter napp!

5 kommentarer:

Mia sa...

Hahaha!! Du är för rolig, men kan faktiskt hålla med dig om tuttfrågan.
Tanten du träffade kasnke kunde frågat snällt om du kunde tagit ur nappen istället för att komendera dig att göra det.???

Katrin sa...

Skulle någon säga tutte till mig och mena napp skulle jag nog slå till människan. Det heter napp av en anledning. Vad har dom fått tutte ifrån?

Anonym sa...

Det där verkar vara olika på olika dialekter. Tutte är napp här uppe men har aldrig hört någon kalla bröst för tutte så... Jag tycker dock också att napp är ett bättre ord. Norskans Smokk är kul tycker jag också.

Kram
Amanda

Sara sa...

Haha, när jag läste det där hon sa ""Ta ut tutten så jag får se på han!" " så trodde jag verkligen först att hon bad dig visa brösten!

Haha, så olika språket kan vara...

jimmy sa...

nej de kan vi verkligen inte,låt fölk säga vad dom själva vill..