torsdag 12 april 2012

underbara listor!!

När fick du reda på att du var gravid? Oh det måste jag kunna räkna ut, hmm 24 maj kommer jag fram till att det måste vara. Vi skulle precis äta lunch och sen åka och hämta svärmor på busstationen.
Blev det en chock? Både ja och nej, vi försökte ju skaffa barn men det blev en lyckochock eftersom det lyckades så fort.
Hur gammal var du? 24
Hade du mycket halsbränna? Ja, i perioder.
Spydde du mycket? Nja, inte om man jämför med andra, allt är ju relativt.
Var det någon favoriträtt som ändrades? konstig fråga, men nej.
Hade du mycket foglossning? Oh yes, mest i mitten av graviditeten, blev faktiskt bättre mot slutet. Men jag lärde mig leva med smärtan också, vad jag skulle undvika osv.
Hade du mycket sammandragningar? Av och till
När va ditt sf mått som störst? eh oj, det får jag nog gå och leta fram för att veta. 36+4 var jag sista gången hos BM och då var det 37. Kurvan gick väldigt rakt uppåt.
Har du fått bristningar? Hade bristningar innan, har fått nån mer.
Trodde du det var en flicka eller pojke? Först trodde jag pojke, sen trodde jag flicka, mot slutet trodde jag olika hela tiden.
Vad hoppades du på? Vi hade Meja som flicknamn som jag var väldigt förtjust i, pojknamn hade vi svårare med, så jag hoppades på en Meja. Men mest hoppades jag så klart på en frisk, välskapt bebis.
Samlade du på dig mycket vätska? Nej
Hur mycket gick du upp i vikt? 4 kg, och när jag kom hem från förlossningen vägde jag 2 kg mindre än vid inskrivning.
Hur ser du på graviditeten idag? Om det inte vore för foglossning och bråk med FK vore den underbar. Nästa gång vill jag inte flytta under graviditeten heller, men nått säger mig att det blir så igen.
Hur ville du att din förlossning skulle vara? Jag hade nog ingen drömförlossning så, jag hade tänkt igenom alla tänkbara senarion.
Gick du över tiden? Nej, han kom 16 dagar förtidigt.
När började din förlossning? Vattnet gick runt 21.30 den 17 januari. Men den 16de hade jag hemska förvärkar och var nästan redo att åka in.
Hur mycket öppen var du när du kom in? Eftersom vi hade sån tidig vattenavgång var vi ju in några gånger, men tredje gången gillt, när vi va där för att föda om man säger så, var jag 3 cm öppen när vi kom in.
Vad tyckte du var jobbigast? Jag krysta och krysta och kryst, men det kom ingen unge ut. Till sist skaka jag i varje värk av utmattning, det va ganska jobbigt.
Var du rädd för nått? JA!!! För snitt och att va vaken om det blev snitt. Att nån skär i en när man är vaken känns helt sjukt. Nu blev det ju precis så!
Grät du? Ja, när vi kom in och jag inte riktigt fattat hur jag skulle anda mig genom värken grät jag, för fan va ont det gjorde. Sen när beslutet om snitt togs grät jag igen.
Skrek du? Minns inte så noga men Jimmy sa när vi såg på en förlossning på tv att jag inte skrek som hon iaf. Att jag var lugnare.
Tog du nått smärtstillande? Japp, morfin först, sen lustgas och sist ryggmärgsbedövning när det blev snitt!
Blev du sydd? Ja i magen
Sugklocka? Nej, och tack gode gud för det, då hade jag nog knipit ihop med benen, jag tycker det verkar läskigt
Hur många var inne i förlossningsrummet? De va lite olika, vi var ju där ganska länge så vi han ju med 3 skiftbyten, sen var det nån praktikant som var inne nån gång. När beslut som snitt togs var det Jimmy (så klart, han var bredvid mig nästan hela tiden, gick ut och tog luft några gånger), barnmorska, undersköterska och 2 läkare. Sen när han föddes var det ju ett helt operationsteam. Tror de va 5-6 stycken.
Hade du någon närstående med dig? Jimmy såklart
Hur stor var bebisen? 3000 gram och 50 cm
Blev det en pojke eller flicka? pojke
Som heter? Charlie Karl Ove
Hur ser du på förlossningen idag? Direkt efteråt så kände jag att jag inte ville utsätta mig för det igen, blir det fler barn blir det planerat snitt. Men nu känner jag att jag gärna vill försöka igen. Nästa barn kanske ligger helt perfekt rakt ner och med ansiktet åt rätt håll. Barnmorskorna var jätte bra och jag är egentligen nöjd!
Var det värt det? Jätte dum fråga!!! Klart det var!

Inga kommentarer: