fredag 12 februari 2010

tant bearnaise i landet brunsås

Har ni sett på landet brunsås, ett ganska underhållande program om våra matvanor.
I senaste avsnittet avslöjades att vi i genomsnitt köper färdigmat (micromat) för 1000 kr person/år. Och dessutom spenderar vi 14 minuter i köket per dag.

För det första så tycker jag 14 minuter per dag låter helt sjukt lite. Jag spenderar nog i genomsnitt 30-60 minuter i köker varje dag, sen varieras det ju så klart. Vissa dagar när jag tokjobbar så tar jag ju bara en matlåda (som jag själv gjort vid tidigare tillfälle) ur frysen eller så tar jag dietshake. Men när jag är ledig spenderar jag mycket tid i köket, kanske onormalt mycket för att tillhöra min generation. Jag bakar ganska ofta bröd (det går lite upp och ner beroende på energi) jag gör stek, kokar gryta osv. Dessutom älskar jag storkok, ni vet så man får massor av matlådor i frysen. Just nu skulle jag kunna äta bouf bourginone resten av månaden (nu överdrev jag) efter ett storkok.

1000 kr per år på färdigmat är egentligen inte så mycket om man slår ut det, det blir ju faktiskt under hundralappen i månaden. Alla kan med handen på hjärtat säga att det är gott med en billys eller gorbies ibland, eller när man är stressad på jobbet så är det mycket smidigt med en färdig pasta rätt. Dessutom så skapar färdigmaten frihet. Jag jobbar med två grupper i samhället som är beroende av färdigmat för sin självständighet.

Äldre personer som inte längre orkar laga mat längre kan länge klara sig själva med micromat, dessutom med hemtjänstens pressade scheman så är ofta fryst mat det enda alternativ till smörgås och mjölk. Alltså äldre männiksor är beroende av färdigmat.

Förståndshandikappade personer är alla väldigt olika som personer, men många jag träffat på när jag jobbat tycker att det är skrämande med knivar och spisar. Troligtvis är det vi "normalbegåvade" personer som skrämt dom.
"- var försiktig nu, så du inte bränner/skär dig" Men med micromat så kan även en sådan person klara sig själv, i alla fall i matsituationen.

Så jag tror inte att man kan ha en debatt om färdigmatens vara eller icke vara. Debatten måste ha handla om innehållen i maten. Men det känns som vi är på väg åt rätt håll, tror det är findus som har stora reklamskyltar utanför ica att deras mat numera inte innehåller tillstatser, det tycker jag är superbra! Jag som själv är E-nummerjägare.

Sist jag stod och vispa bearnaisessås funderade jag på varför man pulversåser finns. Dom behövs överhuvudtaget inte alls. Det är inte så svårt med sås som folk tror. Det tar ungefär lika lång tid att slå en bea från grunden som att mäta upp vatten, vispa med pulver och margarin. Tro mig!!! Testa!

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag har tittat på alla avsnitt av landet brunsås och tycker det är jätteunderhållande! (Men jag får KRUPP på den där tjejen Lotta, hon är så ooootroligt generaliserande och moraliserande och jag tror att minst 50% av vad hon säger är hittepå). Jag minns inte att dom sagt att man äter färdigmat för 1000kr per år. Jag tycker det låter sjukt lite. Vad räknas som färdigmat? Bara såna där maträtter från Findus eller? För i så fall är väl 1000kr rimligt (även om jag vet att många som jobbar på mitt Ica handlar sån mat för 1000kr i MÅNADEN!).

Men jag undrar om halvfabrikat räknas som färdigmat? Räknas donken? Pizza? För i så fall är 1000 kr sjukt lite...

..Carl-Astrid sa...

dom sa att vi köpte för 1 miljard, så jag valde att slå ut det på 1000 kr per person (det är lite mer jag vet) för det blev lättare att greppa då..