onsdag 15 september 2010

jag hatar LAS!

Jag vill börja poängtera att jag inte har nått som helst emot invadring, jag tycker tvärtom att det är mycket bra för mångfalden och kulturen. Men några motkrav måste vi kunna ställa.

I veckan nu har jag jobbat med en person som inte kan svenska. Jag lovar, hon kan verkligen inte svenska. Dom vi jobbade hos tittade på mig för att jag skulle kunna tolka typ, fast det va verkligen inte alltid jag kunde. Det här var alltid en person som var fast anställd i kommun sen många år tillbaka dessutom.

Är man inte intresserad av att lära sig språket eller att man bara inte kan kanske man inte passar att jobba med människor, man kanske borde stå vid ett transportband istället.

Varför får sånna personer fortsätta vara anställd medans jag som är bra måste sluta? Jag kan ju verkligen prata svenska, helt flytande dessutom.

Sen finns det personer som är riktiga bitterfittor, dom har jobbat så länge inom vården att dom inte längre ser vårdtagarna som människor utan mer saker som ska förvaras. De personer är oftast inte medvetna om att det blivit så, men det finns dessutom (jag vet två) som jobbar enbart för att tjäna pengar.

Nu är tjäna pengar primär målet för alla när man jobbar men för en del betyder jobbet så mycket mer. För mig betyder mitt jobb nått jag älskar, jag älskar att vårda, jag älskar att möta nya människor. Självklart vill jag tjäna pengar men det är inte det som är viktigast.

Det är av de här anledningarna LAS suger riktigt hårt. LAS gör att man inte kan behålla dom allra bästa utan dom som har varit där längst får alltid stanna kvar. Det är så jävla fel....

2 kommentarer:

Heidi sa...

Håller med du jag. Sen är det ju självklart olika från person till person hur snabbt man lär sig ett nytt språk - MEN alla som inte kan borde vilja lära sig. Hur tusan skulle man själv klara sig om man flyttade och inte lärde (eller iaf försökte lära sig!) det nya språket. Fattar inte det där jag eller.

Så jag tycker dem kan skicka henne till skolan och anställa dig istället ;) hihi...

Anonym sa...

Man jobbar inom äldreomsorgen bara för pengarna. skit jobb.