onsdag 29 december 2010

Dag 09 – Min tro eller livsfilosofi

Det här ämnet har jag både sett framemot och inte.. Det är en svår och djup fråga. Den är svår för jag inte riktigt vet själv. Jag vill nog säga att jag är atteist, för det är på nått sätt enklast. Men det är nog inte helt sant. Jag är väldigt intresserad av religion och jag skulle vilja plugga mer för jag tycker att kunskap är nyckeln till förståelse.

Jag tror alla skulle behöva lära sig mer om islam faktiskt eftersom det finns så fantastiskt mycket fördomar om den religionen. "Alla som bär slöja är förtryckta!" "Mannen äger sin kvinna!" "hedersvåld är helt godtagbart inom religionen" osv. Det finns ju självklart många olika grenar inom Islam men den övergripande tron innefattar inte hedersvåld och kvinnovåld. Egentligen tror ju muslimer, judar och kristna på samme gud. Jag tror det är så lätt att glömma bort. Min mormor sa alltid "vi bar också huckle på huvudet för 100 år sen, men sen sluta vi!" och det är kanske inte riktigt samma sak.

Jag tror egentligen att religionen inte utformar en människa i stort utan samhället, lever man i ett informationssamhälle så blir nog informationen den främste guden. Så jag skulle nog vilja säga det att de flesta i min generation tror på information, den granskande och fördjupade saningen!

Men jag sympatiserar mycket med de västerländska religionerna, reikarnation och karma ligger mig varmt om hjärtat. Egentligen hela den västerländska kulturen ligger mig nära, vilket syns i mitt hem. Men jag gillar tanken "gör gott och få gott!", det ligger så mycket saning i det!

Jag önskar att jag kunde mer om meditation och yoga, men jag är nog för hetsig som person. Men jag mediterar i duschen, där står jag länge och tänker över saker och ting. Det är där de bästa idéerna brukar komma dessutom.

Nu vet ni inte alls nått om min tro och livfilosofi för jag vet typ inte själv, men nått kanske kom fram ur mitt flumm. Jag skulle vilja plugga mycket mer religion för det är så spännande!!

Inga kommentarer: