torsdag 10 maj 2012

Billig mat!!

Jag skiter i min matblogg och bloggar om allt här istället. Det kanske blir en lite spretig blogg men det gör inget. Jag är spretig, deal whit it!

Vi försöker äta så billigt vi bara kan och egentligen är väl det bästa tipset att handla på extra priser jämt! Köp massor när det är billigt. Men fläskkotletter är nått jag har haft väldigt svårt med för det är hemskt tråkigt helt enkelt. Men jag har börjat vänja mig. Nu har jag två kotlettips. Det ena är att misshandla dem, banka skiter ur dem så de blir möra och platta, så kan man marinera de och steka det ganska hastigt. Det är väldigt gott.

Andra alternativet är att steka på dem och sen hälla på vatten och grädde, en köttbuljongtärning och några klippta katrinplommon. Så låter man det koka ganska länge. Det blir som en hel söndagsmiddag.

Våran stavmixer har checkat ut, och jag sörjer den. Det var en gammal trotjänare, jag tror jag fick den när jag fyllde 18 så vi har ju hängt ihop i 7 år. Men de kan ju inte ha evigt liv dessa makapärer. Den har låtit underligt ett längre tag och nu sist fick Jimmy en stöt av den så då tyckte vi den gjort sitt. Men så väldigt olägligt nu när Charlie ska börja med smakisar snart, men han ska ju inte dirket börja med fläskkotletter så vi får använda gaffel och potatispressen i början.

Vill ju ha en sån super mixer, en som hackar, river, skivar och mixar (och knådar deg, men den funktionen hade jag kunnat vara utan) men den kostar ju lite också. Får se om vi köper den nästa månad..

Nu går stora matlarmet här så nu måste jag sluta!!!

1 kommentar:

Amanda sa...

Stek på dem lite snabbt, sänk värmen, lägg på en ostbit (typ prästost eller vad du har hemma) på med grädde och låt puttra lite. Servera med potatis, gärna stekt!

Angående fläskkotletter alltså. Har också lite svårt för dem annars.