onsdag 2 maj 2012

F-kassan..

Eftersom Charlie föddes med snitt så blev jag sjukskriven hans första dagar i livet och Jimmy fick möjlighet att ta föräldrarledigt de dagar innan han tog ut sina pappa dagar. Detta handlar om 4 dagar. Men de där extra 4 dagar är ju guld värda när man precis fått barn.

F-Kassan medelade att Jimmy inte kunde söka föräldrarpeng förän faderskapet var fastställt. Faderskapet fastställdes när Charlie var 6-7 veckor (tror jag), man fick fylla i massa papper hos en förvirrad soc-tant. Redan då kände jag att vi skulle gifta oss innan nästa barn för jag tyckte det kändes så omständigt. Det är inget emot hur jag känner nu.

Sen sökte Jimmy föräldrarpeng, eftersom han också stor som vårdnadshavare nu. Då tror man ju att han ska räknas som Jimmys pappa från den 19 januari, eftersom det var då han föddes, retroaktiv faderskap typ. Men icke då. Då får vi papper hem från F-kassan där det står att eftersom jag var ensam förälder tills faderskapspapprena blev klara måste jag skriva över dagar på Jimmy för att han ska få ut för dessa.

Jimmy har alltså inte fått ut pengarna för dessa 4 dagar i januari än. Ibland blir man bara tokig på denna byråkrati.

Tänk att det år 2010 ska vara så krångligt bara för man inte är gifta!!!

3 kommentarer:

Sara sa...

Och tänk att det till och med 2012 ska vara så krångligt! ;)

..Carl-Astrid sa...

Jag blir så upprörd att jag inte vet vad det är för år

mia sa...

Haha... Ja, denna f- kassa är helt jävla slut. Man kan bli trött för minde.... De ska krångla till det mesta. Å inte så hjälpsamma precis när man behöver. Jag kom just på att jag måste söka förädra peng from idag. Ops.... Får bli from måndag då kanske... Kommer inte ihåg hur d dunka. Har ju haft havandeskapspeng/ graviditetspeng till den 22 april sen tog ja en o en halv vecka sem. Dagarna har brar rullat på. Tiden går ju löjligt fort. Fattar inte att nån gått hemma 2 månader redan. :) kram!!