lördag 12 maj 2012

Föräldrarledigt..

När man får barn så får man ett visst antal dagar man kan ta ut föräldrarledighet. Vissa dagar är öronmärkta att Jimmy ska ta ut och andra är öronmärkta att jag ska ta ut. Helt puckat tycker jag, eftersom det är vi i vår familj som ska ha rätten att bestämma vem som är hemma, politikerna har faktiskt inget med att göra och de vet inte vad som passar oss bäst. Nu kan dock Jimmy skriva över dagar på mig, men det är ju verkligen att krångla till saker, men det är ju så Försäkringskassan vill ha det - krångligt!

Men hur ska man tänka då? Ta ut 7 dagar i veckan, 6 dagar eller mindre ändå? Ska han börja på dagis direkt när han fyller ett år eller ska vi vänta tills han blir lite äldre. Om han börjar direkt när han blir ett år så kommer vi att kunna ha lite dagar kvar så jag kan vara ledig några veckor nästa sommar och kanske sommaren där på. För om jag inte får något vik (eller en tjänst, men det vågar jag inte ens hoppas på) så har ju inte jag någon semester utan måste jobba, jag får ju inte heller tacka nej till sommarvik om jag inte tar föräldrarledigt.

Nu ska ju jag börja jobba lite smått, har lagt mig tillgänglig varannan tisdag fram till mitt sommarvik, som är 2 veckor långt. Sen i höst hoppas jag kunna jobba kanske 5-6 pass i månaden, vilket gör att man spar några dagar.

Men det är väldigt svårt detta! Man vill ju göra det som är bäst för lilleman men ändå har vi inte den ekonomiska möjligheten att jag tar ut mindre än 7 dagar i veckan.

Tänk om man bara kunde få sig en fast tjänst vad mycket som skulle lösa sig då!

1 kommentar:

Amanda sa...

egentligen tycker jag att det är bra att några dagar är öronmärkta åt mamman och åt pappan, framför allt om man är skilda och har en massa bråk om det. Det ideala skulle ju vara om alla var sams och såg till barnets bästa men tyvärr tror jag inte att alla tänker så...

problemet är väl att det är så förbannat svårt att få en fasttjänst inom vissa (många?) yrken och då främst de som är kvinnodominerade (?). Kommun, landsting och skola verkar kunna göra allt möjligt för att folk inte ska få en fasttjänst, undanflyktena är MÅNGA. Och det är ju verkligen ett stort problem!