tisdag 2 juni 2009

svar till millan:

sugerpaste är en sockermassa man köper färdig, jag har köpt min på panduro kostar runt 70 kr på panduro, dom har bara vit. Det finns i andra färger på specialsidor på nätet.

Massan är ganska elastisk så man kan dra en del i den när man har kavlat ut den. Massan är väldigt söt och hela min tårta blev mycket söt. Kanske skulle passa om man har mycket gäster eftersom man inte kan äta så stor bit när det är så mastig. Så mitt tips är att använda nån lite syrligare fyllning om du använder sugerpaste som lock. Tex färska bär eller kanske citronfromage. Tänk på att inte täcka över tårtan med plast eller i en sån där tårtkupa eftersom kondensen får massan att lösas upp sig, det är bättre om tårtan torkar lite.

Massan i sig smakar inte så gott, den smakar bara socker, vilket är trist. Det vore gott om den var smaksatt med något, men men. Nästa gång du undrar nått kan du lämna mailadress om du vill så kan jag svara där.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har två frågor!

1. På panduro? Betyder det att det inte är en kylvara? Det verkar lite...skumt, eller?

2. Vad är skillnaden på sugarpaste och marsipan då? Alltså jag menar, varför använder man inte marsipan istället för sugarpaste?

..Carl-Astrid sa...

1. nej det är inte skumt alls, marsipan ligger ju inte heller kallt i affären, så länge det är oöppnat spelar det ingen roll.

2. sugerpaste innehåller inte mandel, så om någon är nötallergier är det perfekt, sen gillar inte alla marsipan.

Dessutom är marispan aldrig så vit, så om du ska göra en vit tårta så får man använda sugerpaste