torsdag 3 september 2009

en liten bebis som ska komma ut

idag, den 3 september blir jag moster igen, för tredje gången. Har nog säkert redan blivit det. Klockan 10 hade dom tid för kejsarsnittet och nu (11.11) är bebisen säkert ute. Alla tår är nog räknade och man vet om det blev en pojke till (som jag drömt) eller en flicka till (som mamma drömt). Vad det än blev så är det ett väldigt efterlängtat och älskat barn. Det borde komma ett sms framåt eftermiddagen, syrran ska ligga på uppvak i tre timmar tills känseln i benen börjar komma tillbaka.

Min syster har alltså inte tagit reda på könet på sitt barn, hon har inte gjort det med nån av det tidigare heller. För varför ska man veta? Jag vill inte veta könet på min bebis innan den behagar komma ut, även om jag kommer vara sjukt nyfiken i 9 månader. Det är som med vädret varför kolla, det blir som det blir och det finns inget man kan göra nått åt det om man inte är nöjd (det gällde snarare väderleksrapporten för vad det blir för kön på bebisen kvittar).

Jag läser en blogg där hon som skriver är gravid för andra gången, hon ska göra ett könsUL för "att kunna förbereda" (!?) Hon har redan en flicka på några år, som bara har rosa kläder, från topp till tå. Så det här med att förbereda innebär att hon ska bara köpa babyblåa saker om det blir en kille. Man tvingar in detta barn i en könstillhörighet redan från födseln. Man kan nog förbereda perfekt även om man inte vet. Det finns så många andra färger än babyblått och babyrosa.

Helt ärligt förstår jag inte riktigt vad dessa könsUL ska vara bra för när det finns tillochmed dom (från andra kulturer) som väljer bort sina barn efter UL för dom vill ha en pojke istället. Flickor är ju så kostsamma. Kan man inte förbjuda UL som inte används för det UL är tänkt att användas till, att se om barnet är välskapt och mår bra? Varför måste folk vara så sjukligt nyfikna? Varför kan man inte bara låta naturen ha sin gång och ta det man får? Det tänker iaf jag göra, den dagen jag blir gravid (vilket förhoppningsvis är snart).

Nu ska jag ägna resten av dagen på att vänta på sms!!!

Inga kommentarer: