onsdag 28 oktober 2009

jag kanske är världens bästa kock, ibland iaf..

Igår åt vi så sjukt god mat. Svampfylld, baconlindad köttfärslimpa med världens godaste sås. Jag ääääälskar timjan, bästa kryddan som finns. Överlag borde man köpa mer färska kryddor.
Så här såg limpan ut rå, kanske inte så smaskigt. Men jag glömde bort att ta bild när den va färdig. Först stekte jag en hackad lök, en vitlöksklyfta, hackade trattisar, champinjoner och färsk timjan. Sen la jag det som en sträng i mitten på formen. Sen blanda jag färsen med "fibrex" (istället för ströbröd) och dijonsenap. Sedan formade jag färsen runt svampen och löken till en limpa som jag sen lindad med bacon. Runt limpan la jag morötter och blekselleri (helst hade jag lagt lök där men det va lite dåligt med det) Efter att limpan varit i ugnen en stund så hade jag på en halv "fond du chef" ( eller buljongtärning om man så vill) och en skvätt vatten och lätt det stå inne en stund till. Sen tog jag all vätska samt grönsakerna och mixade och silade sen av. Ner i en kastrull med grädde och soja (annars finns det risk att såsen ser orange ut och det känns lite små mysko). Så får man världens godaste sås, funkar lika bra till stek!!!!! (har lärt mig av jamie oliver) Detta serverades med kokt potatis till vissa, stekta grönsaker till mig, gele och hemgjord pressgurka!

3 kommentarer:

Paulina sa...

Sv: :) visst gör de

Anonym sa...

SHIT vad gott det här lät!! Jag är ett stort fan av köttfärslimpa, och det där med att göra sås av morötterna sådär var ju hur smart som helst!

Detta ska jag laga nån dag! :D

virvla sa...

Måste säga, hemmagjord pressgurka, MUMS!

Och jo, sant angående drömmarna. Bättre när man inte går och är ledsen/arg eller så över dem om dagarna..