lördag 19 december 2009

julmat...

Nu menade jag verkligen inte att döma nån som äter kyckling på jul men det känns ju inte riktigt traditionellt.

Ett år hade vi en idé (detta var medans jag fortfarande bodde hemma) om att ha taco/mexicanst tema på jul. Idén va väl superbra från början om det inte varit för:
mamma: "vi måste ju ha en lite skinka iaf"
lillebror : "jag vill ha köttbullar och senapssill"
jag: "jag kan inte fira jul utan janssons"
Så sluta det med att vi ransonera bort allt annat än det som man brukar ha på julbord iaf.

Men vi har aldrig haft en massa "onödigt" på julbordet typ revbensspjäl (jättegott men det har vi bara grillat om sommaren när jag va liten, men jag testa att koka och julkrydd förra veckan, det blev iofs asgott, men inget som kommer med på julbordet), lutfisk (brukar någon annan december dag vigas åt), sylta (kattmat? Fast katten äter det inte ens, jag har testat), omelett (förstår inte ens tanken), finns nog en massa annat underligt som vi inte har som andra har men jag kommer inte på det nu.

På vårt julbord i år kommer det finnas:
skinka och två sorters senap (är det sant att det finns folk som har äppelmos till?)
janssons frestelse
potatis
löksill, inlagdsill och senapssill
varmrökt närproducerad lax (som är så satans god) kan ev bli hjortronsås till
rökt korv
köttbullar, prinskorv och rödbetssallad
julost och kosost (små kuber med en kossa på)
smörgåsrån och andra kex
vörtbröd

Eftersom vi bara är två som ska äta så lär vi ju äta ändå fram till påska!!! typ

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, Malin har äppelmos till skinka! Helt stört.

och tell me about the hjortronsås!

Varför är ni bara två som ska äta?