lördag 6 mars 2010

orättvisor...

Jag är absolut emot millimeter rättvisa, man kan inte leva på så sätt. Men någon slags rättvisa borde det väl ändå finnas i Sverige 2010?!?!?!

När man jobbar i en vårdpool som jag gör så ser man så många olika arbetsplatser (jag har 16), hur man jobbar och hur man behandlar vårdtagarna. Nu menar jag inte att det är fel på dom som jobbar (iaf inte i dom flesta fallen).

Idag har jag jobbat som personlig assistent, då är vi 2 stycken på förmiddagen och på kvällskvisten, resten av dagen och natten är vi själva men med möjlighet att ringa på backup från gruppbostaden som ligger rakt under. Man skulle kunna säga att den person har 1½ peronal som ständigt finns där för honom.

Igår var jag på sjukhemmet och jobba, där va vi två personal på 10 (!?) vårdtagare. Man får slänga dom i säng och allt går på löpande band, för man har inget val. Det var bland annat en person som hade legat i sin säng hela dagen, ingen radio eller tv på rummet. Han bara låg där i sin säng och stirra i taket. Och jag antar att han inte är ensam. Man vet ju inte hur mycket han förstår eller tar in men det vet man ju inte heller med multihandikappade/förståndhandikappade ändå ska dom underhållas till bästa förmåga hela dagarna.

Varför måste det vara sånna skillnader? Är det rent omvårdnadsmässigt bättre att bli multihandikappad från födseln än att bli så pass dement att man kan jämnställas med en multihandikappad som gammal?

En mutilhandikappad ska leva ett så pass "normalt" liv som möjligt, vi åker och badar, ser på film, tar promenader osv. Men en gammal den ska bara förvaras. Jag finner detta extremt upprörande!!!

1 kommentar:

Sara sa...

Jag vad ska man säga mer än att man håller med!