måndag 4 oktober 2010

matvanor och steg..

vi har kört GI nu en vecka, (på lördagar betyder GI Gott I så ni vet, med andra ord lite fusk) och jag tycker det går bättre och bättre. Det här funkar absolut som livstil för mig, så länge man får unna sig nått på helgen. Första dagarna va jag i nån slags abstinensdal men nu börjar det bli bättre ut, det är klart att godis och fika fortfarande lockar men det är inte på samma sätt. Innan jag börja med GI åt jag inte ens socker för det va gott utan på ren vana. Jag va inte ens sugen men jag åt det ändå.

Mina plugg och steg kompisar börjar idag på camebridge och jag bara skakar på huvudet. Dom där två älskar mat på samma sätt som jag älskar det och dom väljer att leva på tre drinkar om dagen. Det är inte klokt. Jag känner mig själv och inser att det är verkligen ingenting för mig. Det är bättre att göra en livsförändring som man kan leva med.

Idag börjar dessutom steg-tävlingen. Vi har alla tre införskaffat oss en stegräknare (jag hade iofs en sen tidigare, men jag har bytt batteri i den) och ska tävla. Vi har gjort ett poängsystem och det gäller att få mest steg i veckan för att få poäng. Sen när vi ska till Sthlm för att fira att vi är klara med vår utbildning så ska den med minst poäng bjuda på finmiddag ute. Jag känner otroligt sporrad och satsar på 100 000 steg i veckan. Allt är möjligt om man bara vill. Har gått en vända på förmiddagen så får det bli en till sen ikväll. Det får iaf inte bli under 10 000 steg per dag.

Nej nu ska jag dyka ner bland psykoserna i min bok.. puss och adjö..

5 kommentarer:

Lotta sa...

Sv; Jaa, Kenza har en otroligt fin kropp :)

Abby sa...

Svar: Tack så mycket! Ha en fortsatt bra dag :)
/Abby

Sara sa...

Vad duktig du är! Jag blir helt imponerad! Som du säger, det viktigaste är att man hittar nåt man trivs med och "göra en livsförändring som det går att leva med".

Själv har jag insett att jag ofta tänkt så att om jag bestämt mig för att ex. "äta nyttigt" och sen kanske det skiter sig en dag, så tänker jag ofta att allt är förstört då. Men så är det ju faktiskt inte! En liten bulle skadar ju inte om det händer en enda gång. Viktigt att komma ihåg tycker jag!

Apan satt i granen sa...

Sv: Oj, vad duktig du är som lyckades stå emot. Jag blev tilldeled en i affären ch kunde inte motstå. :)

Det är sunt att tänka som du gör. Livet är lång och de positiva förändringarna man gör ska hålla livet ut. Jag har haft en liten svacka i min viktnedgång men kör numera hårt igen. Imorgon är det tisdagsvikt.

..Carl-Astrid sa...

Jag har faktiskt sluta väga mig för det är inte det som känns viktigt för mig.

För mig är det viktigt att jag blir sundare och friskare, jag vet att jag har mindre ont i mina leder när jag äter hälsosamt och rör mig. Dessutom vill jag förenkla för min kropp att bli gravid den dag det nu blir aktuellt och redan vara så inkörd på att äta hälsosamt att mitt barn i magen inte får i sig en massa skit (E-nummer) via mig.

Dessutom vill jag att när jag får barn att hela vår familj ska sunda levnadsvanor för jag tror att man bär med sig det så länge, kommer man från en familj som saknar sunda vanor så är det svårare att göra en förändring som vuxen.

Dessutom älskar jag mat och skulle aldrig kunna leva på pulver, jag skulle bli tokig. Nu gör vi det här tillsammans och det blir så mycket enklare då, dessutom har vi börjat simma tillsammans en gång i veckan.