torsdag 3 juni 2010

att flytta eller inte flytta...

Vi tittar lite löst på hus. Vi måste egentligen renovera klart vår lägenhet innan det är aktuellt, man kan ju inte sälja nått halvfärdigt. Eller det är väl klart man kan, men man får ju inte ut lika mycket som om den vore helt klar.

Här ute på Hammarö är husen inte direkt billiga. Så vi har vidgat våra vyer lite, så fort man kommer några mil utanför Karlstad kan man ju få drömhuset till ett rimligt pris. Jag hitta mitt drömhus igår, i Grums. Jag blev förälskad. Så satt jag och räkna lite på det och kom fram till att vi skulle få en bensinkostnad på 2600 kr bara till och från jobbet. Dessutom behöver vi en bil till. Frågan är om man tjänar på det i längden?

Så satt jag och diskutera med en kollega som också letar hus. Och hon sa att vi har ju guldläge att flytta eftersom vi inte har några barn. Det har jag hört så många gånger, "ja, vi är ju låste här ute på ön eftersom barnen har börjat skola!".

Men herregud, jag är väl levande bevis på att man överlever både ett och två skolbyte. Det är inte farligt på nått sätt. Det kan jag tillochmed kanske stärka barnet att lära känna nya människor och vara van vid att vara bekväm i nya situationer. Jag tror dessutom att det var min kring flackande bakgrund som fick mig våga som 15-åring, flytta 30 mil bort och gå den gymnasieutbildning jag verkligen ville gå.

Om vuxna kan byta jobb så kan väl barn byta skola (fast dom flesta här jobbar på samma jobb alldeles för länge, vet inte om det är en landsortfenomen).

2 kommentarer:

Sara sa...

Klart det finns båda bra och dåliga grejer med att flytta mycket under uppväxten, och såklart finns det bra och dåliga exempel och du får väl anses vara ett bra sådant :)

Jag tycker inte att man som förälder ska vara rädd för att flytta med barn. Men sen kan jag väl tycka att man kan försöka vara schysst och inte flytta "för skojs skull" när barnen blivit lite större och liksom hittat "riktiga" kompisar. (Är man tvungen att flytta pga jobb eller nåt är det förstås en annan sak)

..Carl-Astrid sa...

Men just detta fall men hon som jag diskutera då var det ekonomin som blev lidande.. men hon kunde inte flytta till billigare område för barnens skull..