söndag 14 januari 2007

Fransk Matkultur

Jag är nog inte den expert jag varit på området. Men jaja.. det här är inte fakta utan mina tankar o åsikter.

Fransk matkultur låter så skrytigt och fint med det är väldigt stor skillnad på den sydfranska matkulturen och den nordfranska maten. I söder frankrike är maten åt det italienska hållet mycket tomater, oliver, bröd, fisk och skaldjur, helt enkelt väldigt medelhavsliknande. Det är ganska liknande mat runtomhela där; Spanien, södra frankrike, Italien, Grekland och Turkiet.
Uppe i norra frankrike som gränsar till tyskland är maten mer åt det hållet.

Matkulturen inne i Paris är nog mera crossover nu. Men alltid det mordenaste och nyaste och tredigaste. Då frankrike gillar att slå sig för bröstet och utse sig själv till matnation nummer ett. Vilket jag kanske inte är beredd att hålla med om, sånna saker är på väg att suddas ut men för cirka 10 år sedan var franska det internationella "matspråket" det om pratades i stort sett enbart i de större köken runt om i världen och då även i Sverige. Fortfarande är det ju så att mycket uttryck kommer ju från frankrike men man pratar nummera svenska i de svenska restaurang köken.

Jag skulle vilja avrunda denna blogg men att säga att jag inte tycker att den franska matkulturen inte är den alldra främsta i världen. Och det land som vinner mest priser i internationella tävlingar är faktiskt Sverige. För er som inte visste det så är svenska tjejlandslaget coach en av mina gamla lärare. Vi hade honom i Estetisk tävlingsmatlagning, vilket va en ganska tråkig kurs måste jag säga......