tisdag 14 april 2009

Fikabröd...

kände för att blogga helt sonika så jag bad min vän Sara att hitta på ett ämne jag kunde ordbajsa om. Man borde faktiskt ordbajsa oftare, man kanske borde ha som en skål som man kunde dra ett ämne ur kanske.

Dagens ämne blev alltså fikabröd. Jag tänker på gamla tanter när jag hör ordet och framförallt min farmor, där är det viktigt med 7 sorters kakor. Kokostopparna är dom enda hon gör själv nuförtiden, men dom är hemskt goda. Men jag håller med min lillebror att det är jobbigt när hon bullar upp med så mycket varje gång, eftersom det känns som man sårar om man inte smakar på allt. Ännu värre är det när det först är trerätters middag och sen kommer kaffe och småkakor fram. Shit, det räcker med efterrätt vi behöver inte kakor efter det.

Men jag kan själv känna mig snål om jag inte har nått att bjuda på till kaffet när vi får folk. Fast det är lika bra att inte ha nått hemma för man äter ju bara upp det ändå. (just det, måste messa H. Jag gör det nu så jag inte glömmer)

Häromsisten när vi fick långväga besök bakade jag mazariner, inte så krångligt som man tror och mycket godare än köpta. Jag tycker ni borde testa att göra det. Morotskaka är en annan höjdare. Jag har testat att baka "nyttigt" fikabröd, men det går inte. Eller jo det är klart det går men det blir inte gott. Man får helt enkelt låta bli och unna sig vissa dagar istället.

Sist kommer ett mattips, va lite lätt tvingad att steka pannkakor idag. Jag testade att blanda i 2 msk krossat linnfrö (brukar ha i grahamsmjöl, men hittade inget) i smeten och så serverade jag det med en bruk krossad annanas istället för sylt.....

1 kommentar:

Anonym sa...

åh jag känner igen det där med att man tror man ska såra! så hemskt...

för övrigt älskar jag fikabröd.

jag vill ha recept på mazariner!

jag brukar göra fiberpannkakor. mycket gott.