måndag 6 april 2009

matproblem...

helt plötsligt är vi två som ska ha matlåda, nästan varje dag. När jag jobbar som personlig assistent får vi ju mat där för 15 kr men när jag är på dagcenter eller hemtjänsten ska ju jag ha matlåda. Jimmy ska ha matlåda varje vardag. Jag tycker överlag att matlåda är skit tråkigt. Speciellt om det är gårdagens middag.

Sitter med gamla hemmets och allers just nu och letar efter nått repotage "fantastiska matlådor" eller liknande, men hittar inget. Tänkte eventuellt om man skulle göra nån köttgryta och frysa in i burkar, och kanske lasagne. Undrar om svärmor vill låna ut en fryslåda till oss, vår frys är så full av annat. Jag tycker hemgjorda potatisbullar är gott, men jimmy är tveksam, men har ju faktiskt inte smakat dom än. Men dom går ju inte att frysa men man kan ju göra mycket potatismos till middag och göra potatisbullar på resterna. Om det är någon som har nått bra matlådetips kan den ju höra av sig...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu ska här kommenteras...

Hur mycket lunch får man för 15 spänn?!

Matlådor är väl inte så jätteupphetsande direkt, min erfarenhet är att alla former av pasta funkar prima: Lasagne, spaghetti och köttfärsås, pasta med valfri pastasås... Att göra ett gäng köttbullar och frysa är bra också, och så är det bara att koka en potatis kvällen innan köttbullarna ska ätas...gött!

För övrigt blev jag alldeles "naaaaw!" när jag läste att du bläddrar i Allers efter tips...det är ju värsta tantmetoden! Googla Lisa, Googla! :P

minna sa...

Jag hatar att äta samma mat i matlådan som jag åt kvällen innan. Jag gör därför oftast ganska så mycket mat när jag gör ex grytor eller pajer eller lassange mm sen fryser jag alltid in det och när jag sen ska ha en matlåda så är det bara välja en av alla sorter man får liksom starta upp ett lager från början med olika rätter men när man väll fått in 3-4 rätter så är det ju bara köra på man får ju ny låda varje dag efter middan och man tar ju nån annan med till jobbet var dag.

Ett annat bra tipps är att köpa dom färdiga små pajformerna en sån är en lagom måltid om man har sallad med till då kan man ju fylla pajskalen med det man själv tycker kycklinggryta köttfärsås eller ja vad som hellst. lycka till