måndag 11 maj 2009

Bio vs dvd

Efter ett extremt korkat sms i helgen så har diskutionen varit het om bio, här hemma. Min sambo gillar bio.

Komforten
Är det någon som tycker biofåtöljer är sköna? Det är ju som ett lätt vaderad pinnstol. Så sitter man nära varandra, tätt in på främlingar.
Hemma kan man krypa upp i soffan, dra filten över sig, lägga upp benen, krypa nära sin sambo.
1-0 till DVD

Klädsel
När man går på bio så klär man upp sig lite, iaf lite gran för det är kul att gå ut och så.
Hemma i soffan kan man ha pyjamas, mysbyxor eller rent av vara naken.
2-0 till DVD

Pris
Det är skit dyrt att gå på bio 200 kr för två pers ungefär.
Att hyra en film kostar ungefär 50 kr och då kan man se den så många som får plats i soffan.
3-0 till DVD

Nyheter
Filmerna kommer ju först på bio, det är svårt att förneka.
3-1 till DVD

Snacks
Biopopcorn är extra gott, godare än hemma. Men ofta är biogodiset ganska dyrt, här inne i stan ligger hemköp vägg i vägg med bion, med en hemlig liten gång i mellan, den där hemköpen överlever nog på biogodis.
Hemma kan man äta glass, fruktsallad, chips och dip (om man nu gillar det), kex och ost osv. Variationerna är oändliga.
4-2 till DVD (bio får en bonuspoäng för popcornen)

Helt enkelt vann DVD ganska stort över bio! Det finns två saker som får mig att gå på bio, det är för att göra min sambo glad och om jag inte kan vänta tills filmen kommer på dvd, för jag är så nyfiken.

I helgen såg vi Arnfilmerna, vi har köpt dom. Såg ettan i lördags och tvåan igår. Dom är faktiskt riktigt bra tycker jag... (Sluta läs här om du inte sett Arn-filmerna) Jag tycker det är riktigt bra att Arn faktiskt dör i slutet på tvåan, eftersom man då inte kan göra en uppföljare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe...nu ska jag vara extremt diplomatisk och vuxentråkig och säga "det finns fördelar och nackdelar med allt".

Precis som att det är jättetrevligt att gå ut på restaurang och äta, så kan det vara minst lika trevligt att laga något själv hemma. Det beror HELT på vad man är ute efter just den gången.

Jag har ju det stora problemet att jag har skitsvårt att koncentrera mig när jag ser på film, så då är ju bio en fördel eftersom jag inte KAN smita därifrån :P

...MEN, ibland är man ju sugen på att sitta och sy samtidigt eller nåt, och då passar ju DVD bättre. Beror HELT på vad man är ute efter som sagt.

Sen är det ju så att vissa filmer blir mycket coolare att se på bio, om det är massa specialeffekter och så (men såna filmer brukar inte jag se så det är skitsamma i vilket fall).

Jag kan tycka att DVD känns lite sådär...ja men precis så som du beskriver det, "mjukisbyxor och täcke", och ska man se film med ett kompisgäng kan det kännas lite sunkigt...då är det roligare att gå på bio. MEN är man sugen på slappstilen så är ju DVD att föredra...tada! Fördelar och nackdelar med allt och det beror helt på vad man är ute efter.

Jävlar vilken LÅNG kommentar detta blev!

En sak till! Vad har du varit på för bio?! "Lätt vadderad pinnstol"? Ja...på Gustavsbergsbion kanske! ;)