lördag 9 maj 2009

Personlig assistent...

igår när jag var och jobbade satt jag och funderade en del. Undrar hur det skulle kännas att ha personlig assistent, nån som hänger över ens axel hela tiden, någon som alltid vet bättre. Att aldrig få vara helt ifred, ständigt beroende av någon annan. Självklart så har dom ju sin tid för sig men det blir oftast inte långa stunder.

Dom som är förståndshandikappade vet ju inget annat, dom har ju levt med personal hela sitt liv, men dom som en gång varit helt friska och självständiga måste tycka det är hemskt. En gång har dom kunnat klä på sig själva och torka sig i rumpan, men nu ska någon helt annan göra det åt dom.

Sen kan det vara en sak att själv få personlig assistent, men hur skulle det vara om ens livspartner fick det. En tredje person som alltid finns där. Jag vet faktiskt inte om jag skulle kunna klara av det, det är ju jätte svårt att veta hur man skulle reagera men jag tror jag skulle må dåligt själv. Om man får barn som är handikappade och dom måste ha hjälp är det en annan sak, jag kan inte riktigt förklara hur jag menar.

En annan sak jag satt och fundera på igår är det här med sondmatning, jag tror jag skulle dö om jag var tvugnen att sondmatas. Att se mat, känna lukten av mat, men aldrig få smaka, fy fan vad hemskt. Jag som älskar mat. På vissa ställen jag jobbat så har de som sondmatas ibland fått lite glass eller en chokladbit att suga på även om det sen rinner ut ur munnen men bara för att dom ska få lite god smak i munnen. Livet utan mat vore hemskt torftigt..

3 kommentarer:

Amanda sa...

Jag håller med dig om det där med personligassistent även om jag aldrig tänkt i de banorna förut. tankvärt verkligen!!

Kitty sa...

Jag skulle nog inte heller fixa att bara få sond mat men nu är det ju tur att många som har sondmat faktiskt kan äta helt vanlig mat oxå och gör det bara att dom får i sig för lite pga sväljsvårigheter bland annat och det finns dom som kanske bara har problemen i perioder som dom kanske bara får sond i två veckor men sen är lite piggare och kan ha sonden som bara ett stöd med bara nån påse/dygn då skulle jag klara det men lite mat vill jag nog allt ha. Jag jobbar på en akut medicin avdelning så ser mycket sånt här.

cecilia sa...

haha okej :D Gulligt. :) <3