måndag 10 maj 2010

På middag hos mormors mor....

Om jag hade haft en mormors mor, gammelmormor (en riktigt snäll en, inte en mormors styv mor) med andra ord, så hade hon nog bjudit på oxrullader med gräddsås, gele och pressgurka och till efterrätt konerverade päron med mintchoklad och vaniljglass. Tur man kan vara sin egen mormors mor ibland och bjuda sig själv på det. Bästa söndagsmiddagen på länge, sjukt gott.

Jag tycker pressgruka (vissa säger sommargurka, Per Moberg bland annat) är sjukt underskattat! Det är så enkelt och så gott. Kan få vilken sketen fläskkotlett att framstå som välarbetad.

När vi ändå är inne på ämnet: ni vet det där ljudet som folk gör ibland efter dom druckit, typ "ääsh" (fattar ni inte och testa gör det mest naturliga ljudet ni kan efteråt), min sambo gjorde det häromdagen vid middagen och då va jag tvungen att säga "....sa pappa när han kom från skafferiet" för så sa alltid min mormor när nån gjorde det ljudet. Då tyckte Jimmy att det lät som hennes pappa va lite glad i spriten. När jag börjar tänka på det så har jag faktiskt ingen aning. Man har säkert frågat nån gång men jag har inget minne av att hon berättade sånna saker. Synd att det inte finns tidmaskiner, jag skulle så gärna vilja se hur dom hade det för i tiden, typ på 20-talet när min mormor växte upp.

För övrigt så älskar jag tv 4 nya program "Sveriges historia", allmänbildande och underhållande i ett, det är annat än skit-talang. Mer sånt tack!

1 kommentar:

Sara sa...

Maten lät goooood!

Och det där ljudet associerar jag till min morfar :P och det där ordspråket, jaa det låter som spritproblem :P

Om inte annat så är det sjukt gubbigt, så du måste få jimmy att sluuuuta!