torsdag 29 juli 2010

plasttutte?

Nu vet jag att jag ifråga sätter nästan alla småbarnsföräldrar i Sverige, men jag bara undrar och det här är min åsikt.

Varför kallar man napp för "tutte"? Tutte trodde jag va nått som satt parvis på kroppen och gav mat till barnet första tiden. Dessutom måste det va lite förvirrande för bebisen, den har slutat suga på tutte men får fortfarande "tutte".

Men vad vet jag? Jag kanske står där och kallar nappen för "tutte" när jag väl fått en bebis, det kanske tillhör talfelet som uppstår efter förlossningen som gör att föräldrar inte heller kan säga häst, katt eller hund utan envisas med att det helt plötsligt heter tottohäst, kisse och vovve!

3 kommentarer:

Sara sa...

Ska jag vara ärlig så tror jag att det är barnen som kallar nappen för tutte, och sen hänger föräldrarna på för att det blir ju liksom enklast om alla snackar samma språk. Samma sak med typ vovve. Många barn kallar ju alla fyrbenta djur för typ vovve, och har inte fattat att det bara är vissa fyrbenta som är vovvar. På samma sätt så tror det kanske att allt man suger på heter tutte. Bara en gissning.

Heidi sa...

HAHA jag stör mig också på att folk säger tutte. NAPP heter det!

Sen att man kan tramsa till diverse djur kan jag ta (har nog gjort det själv också tror jag.. hmmm....) men skall tänka på det from. nu ;)

..Carl-Astrid sa...

Nej jag vet att det tillochmed står i pekböcker och på leksaker "pippi", "vovve" och "kisse"

Känns ju ganska opedagogiskt