fredag 30 juli 2010

sa du att du hette.... död sill?

Man lär sig otroligt mycket i skolan, på samhällskunskapen i gymnasiet fick vi lära oss söka jobb, skriva CV och personligt brev osv. Nu pratar man om att lära flickor självförsvar också. Det finns nått folk och särskilt tjejer borde få gå i en kurs i. Nått jävligt viktigt.

När man träffar någon för första gången så är första intrycket utseende, hållning och utstrålning, andra intrycket är när man hälsar på dom. Jag kan tycka hela intrycket av en människa kan bli så fel av ett dåligt handslag. Oftast tjejer/kvinnor/tanter som inte kan ta i hand ordentligt. Antingen har dom ingen som helst styrsel i handen eller så tar dom bara mss grep i min hand. Jag kan missa helt vad folk heter bara för jag blir så chockad av handslaget.

När jag hade praktik på NK så sista dagen kom chefkonditorn och tackade för den här tiden och tog i hand. Och så sa han i från "så där får du inte hälsa på folk, och särskilt inte när du är lite kall och fuktig om handen då känns det verkligen som om jag håller i en fisk. Nu gör vi om det där handslaget" Tänk om fler skulle våga säga så. För det är verkligen viktigt. Så snälla skolan, lär barnen att ta i hand ordentligt, titta den andra i ögonen, säga sitt namn och lagom hårt och långt handslag. För om jag skulle varit arbetsgivare och skulle ha arbetsintervjuv så tror jag nog några skulle falla på det andra intrycket.

Inga kommentarer: