onsdag 18 april 2007

ESC del 3






här kommer dom finalklara bidragen:






  • Bosnien- Herzegovina ställer upp med låten "Rijeka bez imena" som jag tolkar på videon har nån typ av politiskt budskap, men det är en seg ballad med östkänsla.



  • Spanien ställer upp med låten "I Love You Mi Vida" som de svenskarna Thomas G:sson och Andreas Rickstrand skrivit musiken till. Ett typiskt pojkband med en typisk pojkbandlåt med tillhörande dans.



  • Balladlandet Irland ställer inte helt oväntat upp med en ballad som heter "They Can't Stop The Spring". Med fioler och flöjter känns den extremt irländskt och även om låten är oki känns den helt väntad från irland och på så sätt trist.



  • Värdlandet Finland ställer upp med Hanna som sjunger låten "Leave med alone". Det känns bra att Finland slutar skicka dåliga tangolåtar och gör det dom kan allra bäst vilket är rock. Inget går upp mot finsk rock! Sara sa att det skulle va en låt i Nightwish stuket, vilket är som att spotta både på mig och Nightwish. (Det blir lite tvångslyssning av Nightwish för Sara framöver) Men låten är mycket bra. Nästan så jag tippar finland i top i år igen kanske inte vinnare men absolut top tre!



  • Litauen ställer upp med låten "Love or Leave" med gruppen the 4fun. Vilket känns lite ironiskt för det här är inte skoj alls.



  • Svenskskrivet igen av Marcus Englöf för Grekland och låten "Yassou, Maria". Åh den där Sarbel vill man ju ha i sin säng om natten ;). Snygg kille, bra låt men inget nytt kommer hamna övre halvan av placeringarna men någonstans i mitten.



  • Nästa låt ut är våra egna pojkar i the Ark, Sverige så klart och låten "the worrying kind". För det första vill jag säga att det är dåligt att inte ha en riktigt video utan bara ihopklippta delar av melodifestivalen. Med risk att få Sara utanför dörrn med en eldgaffel så tror ja inte det blir nån ESC i sthlm nästa år. Det blir nog inte ens top tre för the Ark. Jag tror det blir plats fyra. Jag trodde förut att dom skulle ta hem det men dom får stark motstånd.



  • Frankrike ställer upp med låten "L'amour à la francaise" som faktiskt är på engelska i alla fall stora delar är det. Även om det är usel engelska. Mespop på frangelska.



  • Ryssland ställer upp med låten "song #1". Det syns på sångerskorna att det är dålig tandvård i ryssland, usch va fula tänder. Ganska tråkig poplåt..



  • Tyskland ställer upp med en tråkig jazzlåt vid namn "Frauen regier'n die Welt" och jag orkar inte ens kommentera.



  • Andrii Dunilko har skrivit och framför själv låten "Dancing lasha tumbai" för Ukraina som får mig att tänka på sånna här clowner de har på hotell på canarieöarna, som sjunger barnsånger. Bättre blir det inte för att Andrii ser ut som Dame edna i aluminumfolie. Alltså det här är inte helt klokt. Jag hitta den här bilden på karln.



  • Storbirtanien ställer upp med låten "Flying The Flag (For You)". Tänk er Alcazar i flygvärdinne kläder så har ni detta band som kallar sig Scooch. Det går nog hem hos barnen men inte hos mig..



  • Rumänien ställer upp med låten "Liubi liubi, I love you". Jag finner inte ord. Det är helt ok men jag kan inte förklara det. Dock ingen vinnar låt.



  • Sist ut i år Armenien med låten "Anytime you need" vilket är en smörig balad. tråkigt..



Detta va årets bidrag, Italien har inte valt att återvända till tävlingen än tyvärr. Men har vi tur kanske dom finns med nästa år igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du, du får skälla på min morbror istället! Det var HAN som sa att det var typ Nightwish, jag har inte ens hört låten. Ha!

..Carl-Astrid sa...

dumma Saras morbror..