tisdag 17 april 2007

ESC

inför ESC den 12 maj tänkte ja utvärdera låtarna

  • Bulgarien tävlar med en låt som heter "Water", etno-trance.. hemskt.. usch...
  • Israel tävlar med låten "Push the button", jag finner inga ord jag hoppas dom inte är seriösa med det här.
  • Cypern tävlar med låten "comme ci-comme ca", vilket inte är en höjdarlåt, den försvinner i mängden och är inget man kommer ihåg även om det är trallvänlig.
  • Vitryssland tävlar med låten "Work your magic" vilket är smörsång möter rocken på ett mycket underligt vis. Men bra på nått vis, men ingar vinnarlåt men ja tippar att den hamnar på min mp3spelare iaf.
  • Island ställer upp med låten "Valentine lost". Eirikur i en härlig power ballad. För alla som inte är schalgerbögar kan ja berätta att Eirikur är en av dom klassiska schlagertyckarna hos christer björkman inför. Detta är inte hans första gång i tävlingen. Låten är en bra ballad som kommer spelas på radion och i min mp3. Jag tror på topplacering.
  • Gerogien tävlar med låten "visionary dreams" och jag orkar inte ens kommentera...
  • Nykommlingar i årets tävling är Montenegro (som jag inte ens vet var det ligger), deras låt heter "Ajde Kroci". Lite pojkbandskänsla + elgitarr. ( är pojkband möter rock en trend?) Kul med ett nytt land i tävlingen men ingen stark start.
  • Schweiz är vi vanna att se med ganska skandalomsusade bidrag och i år ställer dom upp med DJ Bobbo och låten "Vampires are alive". En riktigt partylåt. Kan få vem som helst på bra humör. Men bara för det va monster som vann förra året betyder det inte att vampyrer går hem i år! Tjejen sjunger mycket bra. Låten är trots allt mycket strakt och är min favorit hitills. Kommer hamna på min mp3 innan veckan är slut skulle jag tro. Men för att citera min mor "framförandet är ju som ett areobicspass".
  • Moldavien tävlar med låten "Fight". Helt klart min stil. Men Natalia Barbus röst kanske inte passade låten helt. Ni får tänka er en snäll Nightwishlåt! Men helt oki låt.
  • Holland ställer upp med låten "on the top of the world", låten framför på Europas underligaste språk, holländskan. Pop a la Anstaciatypen.. Ganska tråkig låt.
  • Albanien ställer upp med låten "hear my plea" (vad betyder plea??) oh halleljua... shit.. ser alla i albanien så mysko ut?? Det här kan jag helt klart säga att det kommer inte gå vidare till finalen.. helt klart botten.
  • Nästa land ut är våra kära grannar Danmark som tävlar med låten "drama queen". Bara titeln känns som det skulle va bra.. Åh, det är en helt underbar transvestit som framför låten. Dessutom har hon nått som skulle kunna liknas vid en påfågel på huvudet.. Det är schlager när det är som bäst. Ingen toplacering men förbaskat kul ändå.
  • Kroatien ställer upp med låten "Vjerujem u ljuvab" . Usch så trist...
  • Polen tycker det är "Time to party". Tjejen har en väldigt häftig röst. Låten är extremt oväntad. Den kan hamna precis var som helst på slutplaceringen. Den pendlar mellan dålig r'n'b till Christina Aguilera stil (så som hon är nu). Om hela låten va så skulle den gå hem

Som ni förstå va det här inte alla låtar men ja är sjukligt trött nu. Återkommer imorn med överiga, även då de finalklara. Men av dessa är favoriterna Island och Schweiz. Vad man måste förstå är att Erikur är sån schlagerräv som typ Carola är i Sverige.

Inga kommentarer: