söndag 22 april 2007

Lisa informerar

man kan anse att säga att nåns unge är ful kan ses som extremt omoget, tyck det men ni har inte sett ungen. Men man kan inte polisanmäla mig för att ja skrivit det i ett sms. Man kan dock stäma mig för jag sagt det men då får man ingen hjälp av polis eller åklagare (5 kapitlet 5§ Brottsbalken). För att det ska kunna räknas som förtal måste jag säga det själv till ungen, att säga det till mamman räknas ej som förtal (det va inte ens till mamman ja skickade smset till). Detta enligt 5kapitlet 3§ i Brottsbalken. Ville bara upplysa dom opålästa om detta!

Sen vill jag säga att det är mycket löjligt att blanda in hela sin bekantskapskrets i ett bråk. Jag väljer att inte göra det. Jag löser mina egna konflikter och mina vänner löser sina sen att man stödjer varandra är en annan sak men lägga sig i känns extremt omoget. Har man inget eget liv att leva??

20 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså...jag fattar inte.

Anonym sa...

Sluta upp nu Lisa!
Man kan visste anmäla dig så tro inget annat...man gör inte som du gör... och det e ju inte bara mot jills familj du håller på... har du sett dej själv i spegeln?

Anonym sa...

Brottet förolämpning
Förolämpning är i Sverige även ett brott enligt brottsbalkens 5 kap. 3 §. Brottet kan ge böter; om brottet anses grovt är maxstraffet 6 månaders fängelse. Förolämpning enligt brottsbalken är en gärning om den består i att någon smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, om handlingen inte uppfyller villkoren för förtal eller grovt förtal.
Kap 5 om ärekränkning:
”3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.”

Carro the one and only sa...

hur orkar de ja fattar inte ja, måste vara jobbigt att ha ett sådant liv där man måste klaga på folk va de säger, tycker du ungen är ful så va fan vem bryr sej alla har olika åsikter (undra hur det stavs??)

..Carl-Astrid sa...

I kind of love u, carro.... och för att det ska va en förolämpning måste ja ha sagt det till ungen i fråga...

Anonym sa...

Men pleeeease! Alltså åh vad störd jag blir. Jag tycker Börje Salming är ful. Seså, kasta mig i fängelse nu! Att folk orkar bry sig, drop it. Ta inte åt er, skit i det. Pliiiis.

Anonym sa...

Jag anser att man inte kan eller ska säga att ett barn är fult. Vad är fult i dina ögon??????? Se dig själv i speglen då----

Anonym sa...

Anonym: Jisses vilken dubbelmoral. Man ska inte säga att nån är ful men man får kalla Lisa ful? Eh?

Anonym sa...

men sara... du e inte ett dugg bättre själv...du e fan knäpp... och Lisa... du ser verkligen ut som en kossa som sprungit in i en vägg men huvudet före!
Fyfan mår illa.

Anonym sa...

Haha, en kosssa som sprungit in i en vägg?! Var de det bästa du kunde komma på? Nej, nu känns det lite lekstuga, lägg ner och må bra! ;-)

Anonym sa...

är det verkligen rätt att hoppa på och anklaga en liten tjej som inte gjort dig någonting för ful? Är det MOGET?
Ge dig på någon i din egen ålder och lämna barn utanför.

Anonym sa...

Jag tycker inte man kan säga så.

..Carl-Astrid sa...

ja emma det är precis så bra fantasi dom har... dom har kommit med sånna här löjliga påhop hela helgen, väldigt skrattretande..

Anonym sa...

väx upp bara. inse att det är fel att mobba ett barn INGEN AV ER KÄNNER!!! Fegt, omoget och framför allt dumt.

Anonym sa...

Alltså okej jag håller med Emma. Lägg ner nu. Men jag vill bara säga att Lisa har väl för fan inte mobbat nån? Hade hon upprepade gånger berättat för det här barnet vad hon tycker om dess utseende, ja då hade det varit mobbing. (Eller att upprepade gånger säga till Lisa vad man tycker om hennes...) Men herregud, ja det var kanske en klumnpig kommentar av Lisa, men varför göra så stor grej av det? Åh nu kan man ju använda uttrycket "en höna av en fjäder!"

Förresten, tack du anonyma! Jag vet, jag är fan knäpp and I looove it!

Anonym sa...

Tänkte bara informera att Lisas har upprepat denna om och om igen vilket då är mobbing... men jag förmodar att lisa själv vart mobb offer en gång i tiden och kanske är det en idag med? vad vet jag förövrigt så har jag sätt en del bloggar på nätet som ledde mig hit och jag ville bla skriva seiöst flicka lilla väx upp hur omogen får man bli och gå på ett litet oskyldigt barn? men det är klart kanske det enda du skulle våga dig på och mobba jag menar 2,5 år säger väll inte så mycke tillbaka du måste ju känna dig extremt tuff nu va? ojoj Lisa vågar mobba en två åring .... du borde nog söka för det där ? men det har du väll inte förstått själv änn hoppas verkligen du inte jobbar med barn !

..Carl-Astrid sa...

Simone: jag har fan inte ens sagt ett ord till ungjäveln. Det är absolut inte mobbning.. Däremot har jag absolut rätt till min personliga åsikt. Kanske klumpigt o säga det men nu är det som det är. Och "Simone" vem är du ska jag utgå från att du heter Johanna och är psyksikt störd eller??? Nu tycker jag ni ska lägga ner Anonym (som tydligen inte vågar stå för sina egna åsikter, eftersom personen inte vill säga vem hon/han är) mobbar väl om nån. Jag kan säga så här att säga att elin är ful är nästan som en kompilmang om man ser till allt som Ronny och framför allt Johanna har sagt. Jag vill ocå påpeka att Johanna egentligen överhuvudtaget har med saken att göra!!!! Men vissa tycks ju inte va man nog att ta sina egna konflikter!!!

Anonym sa...

Hörde att du anklagade mig för o vara någon som kallar sig simone, har inte överhuvudtaget kommenterat din blogg förrän nu. Du anklagar mig, trots att jag inte överhuvudtaget har lagt ner någon energi på att läsa dina bloggar. För jag orkar inte med dig och ditt tjafs. Ta reda på fakta innan du anklagar någon som är oskyldig i detta fallet. Sen så håller jag iof med de kommentarer som du har fått, du mobbar en 2,5 årigt barn och det är hemskt att en sån som du,beter sig så jävla illa!!

Carro the one and only sa...

men hallå hur vuxna är ni igentligen, varför slösa mass energi på de, lisa kanske tycker elin är ful det kanske Bush oxå gör men vem fan bryr sig, ja kanske tycker att Kungen är ful ja kanske tycker att ett barn på dagis är fult å ja säger det till mina vänner lr min pojkvän men vem bryr sig alla har sina egna åsikter. om alla låter alla tycka va de vill utan att hoppa på varandra så kanske livet bli lättare att leva för alla. måste nu fråga denna anonyma har du aldrig sagt att ett barn är fult? du säger ju tex att lisa är ful men det kanske inte räknas. ja säger inte att alla ska bli vänner med varandra men sluta hoppa på Min vän för hon har inte gjort nått fel. Det är sådant som leder till krig

Anonym sa...

Caroline: Mycket bra sagt.