onsdag 14 maj 2008

Inför Eurovision 2008 (del 1)

Jag vet att ni alla längtat ;) men nu kommer den traditionella inför bloggen....

  • Först ut är Montenegro. Och det börjar knappast bra. Det här är någon flickidol som sjunger smörig pop-rock. Inte alls speciellt bra. Jag tror inte att man tjänar att sjunga på sitt hemspråk om man ska sjunga en sån låt.
  • Nästa land är Israel. Vilket är en pojke som nästa låter som en kvinna, han sjunger iaf på nått jag skulle gissa är hebreiska, men andra versen är på engelska. Det här en ballad som låter helt ok. Den blir lite tjatig efter ett tag.
  • Estland står för året skämt. Ni vet den låten som alla som inte gillar ESC röstar på bara föratt jävlas. Så självklart hamnar den högt. Men den är inte i samma klass som ukraina förra året som ändå va jävligt roligt. Det här är mest tragiskt.
  • Låt nummer fyra i första delfinalen är Moldavien. Och det blir inte annat än tråkigt. Två kvinnor som sitter och håller i varsitt garnnystan och en som blåser såpbubblor. Låten i sig är seg och trist den med.
  • Att san Marino ens va ett land det visste inte jag. Debutanter i året festival är dom iaf. Låten och hela arangemangen påminner om Montenegro men är snäppet bättre.
  • Så vad det dags för Belgiens bidrag. Låten låter som en barnvisa med inslag mycket höga toner.

Hallå var är schlagerna?? Jag vill ha lite partystämning och fart!!!!!!

  • Att Azerbadjan ligger i Europa trodde jag inte heller. Har dom varit med innan?? Vet faktiskt inte. Dom här kan jag ge finalplats med en gång. Fösta låten som föll mig i smaken. Bra rock. Två killar med olika röst som sjunger mot varandra. Dom har gjort en mycket snygg video vilket jag tycker är ett plus.
  • Äntligen en partylåt, och det är Slovenien som står för den. Påminner om vår svenska låt lite grann, som man hört på rykten att det är många låtar som gör. Men den här låten är tråkig, det händer precis ingenting.
  • Det första skandinaviska land ut är Norge. Jag känner igen det här. Undrar om den gått på radio eller nått sådant. Den andra divan ut i tävlingen. Men det här är en bättre låt än den förra. Hennes röst är mycket bra.
  • Polen hänger på årets trend och skickar även dom en schlagerdiva. En barbiliknande tjej som sjunger bra. Seg tråkig låt. Dock en mycket fin ballad. Men jag saknar farten i årets låtar. Hon påminer på många sätt om Jessica simpson, både på låten och utseendemässigt.
  • Vad har hänt med det dunderseriösa landet Irland? Dom skickar en anka?! Det här är årets svar till ukraina förra året. Men låten är rolig och det är en riktig partylåt. Den här kommer ta topplacering.
  • Den fjärde schlagerdivan ut är det Andorra som står för. Låten låter som en riktig radiolåt som bara passerar i mängden.
  • Bosnien-Herzegovina ställer upp med nått som ser ut som ett musikalnummer. Det blir bara tråkigt.
  • Armeniens diva har nog iaf tävlingens finast hår. Det här gillar jag. Jag brukar ha svårt för låtar som låter riktigt öststatsaktigt. Men det här är en härlig partyvariant. Den här kommer nog spelas på många fester i sommar, och jag hoppas på topplacering.
  • Holland flörtar med alla snuskgubbar därute, det borde ju ändå finnas några i hela europa. En tjej i kort kjol och flätor som sitter i ett flickrum och slickar på sina fingrar. Hela videon är smaklös. Låten bleknar på grund av videon.
  • Finland brukar alltid bjuda på en spännade överaskning. Jag höll helt klart på crumbland i deras final, men dom förlorade. Tyvärr måste jag helt klart säga. Gubbrock på finska kommer inte klara motståndet.
  • Nu va det några bidrag sen det var en ballad men Rumänien ställer upp med en riktig klassisk ballad. En tjej och en kille som sjunger.
  • Ryssland ställer upp med en pojkvasker (nu lät jag som 90 bast =P), låten är mycket tråkig och jag väntar bara på att det ska hända nått, en tempohöjning eller nått. Men inget händer alls.
  • Sist ut i första semifinalen är Grekland. Förvånande nog är det en ensam tjej. Ytterigare än diva. Låten är mycket bra. Party och lite grekiska toner. Det blir mycket bra. Den här låten kommer spelas på många fester i år tror jag.

Inga kommentarer: