måndag 14 juli 2008

tandläkaren....

imorgon ska jag gå till folktandvården för jag är öm runt en visdomstand, till historien hör att mina visdomständer växer åt fel håll, alltså framåt istället för uppåt. Det är alltså en tidsfråga om när det blir operation (mycket vänligt att dom delget mig den iformationen så jag har nått att vara nervös för). Att få gå till tandläkaren var ett stort projekt.

Jag ringde till folktandvården, berättade mitt ärende och sa att jag ville ha en tid. Hon berättar att väntetid för undersökning är 8 -12 månader. Jaha säger jag och frågar om jag verkligen ska behöva ha ont i 8-12 månader. Jag frågar om väntetiden inne i karlstad, då svarar tantfanskapet att väntetiden där är 2 år. Hon tycker att jag ska vända mig till 112. Men jag tycker som att det är att ta i. Ska jag ringa och berätta att jag har ont i munnen medans nån annan dör för det är upptaget hos 112, det känns inte rimligt.

Jag säger att jag har frisktandvårdavtalet av en anledning och det är för att jag vill ha hjälp av folktandvården när jag behöver det. Hon frågar vart jag är patient just nu och jag berättar att det är i uppsala län, då säger subban att då gäller inte mitt friskvårdavtal, för det är olika län. Men det hade jag kollat upp innan jag flytta så det fick hon äta upp, hon kollade med en kollega och jag hade ju naturligtvis rätt.

Efter ett ganska långt samtal för en ganska simpel sak så säger hon att jag kan få träffa Bertil, han är tandläkarstudent och har praktik där. Hon berättar också att dom har sju anställda tandläkare men just nu bara en som var där. Men har dom inte vikarier? Visserligen är det kanske ont om tandläkare som jobbar som timisar, jag vet inte. Men jag är nöjd med att få träffa Bertil. Så länge jag träffar någon som är villig att gräva i min mun är jag nöjd. Så imorn 12.45 är det dags att krypa upp i sadiststolen och öppna käften....

1 kommentar:

Anonym sa...

Alltså...HUR kan hon rekommendera att ringa 112? Är hon helt jävla stupido?

Och sen undrar jag HUR det kan va fucking 2 års väntetid på undersökning? När jag var hos tandläkaren i typ april och sa att jag vill ha en tid i typ juni tyckte hon att jag var ute i hemskt god tid...eller är det en helt annan sak eller?