tisdag 19 augusti 2008

En av mina smarta idéer...

vi som får CSN måste ju betala tillbaka det sen, inte speciellt mycket utan 500 kr i månaden. En släkting till Jimmy tvingas betala 3000 i månaden men jag är övertygad om att det gått till inkasso eller nått sånt.

Jag tycker att arbetslösa borde betala tillbaka på samma sätt när dom sen får ett jobb. Att det ska vara som ett lån det med. Det ska inte vara så jävla enkelt att vara arbetslös i en massa år. Man ska känna en press att skaffa ett jobb snart igen.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det beror på hur mycket och länge man tar csn, som det ser ut nu kommer jag betala ca 1500kr i månaden, men jag har 3år kvar med csn!! Jag har väl inget val, men kommer kännas surt som fan när jag ska börja betala tillbaka.

Anonym sa...

jaja alla måste ju få tycka olika. jag kan tycka att reglerna för arbetslössa och dom som går på soc osv är slappa men att gå arbetslös det är väll inget man gör frivilligt iaf eller finns säker dom som uttnytjar systemen men det finns det ia allt. att plugga vidare det väljer man själv att göra eller så är det ens arbetsplats som vill det och i dom fallen brukar arbetsplatsen stå för utbildningen mot att man har ett kontrakt att jobba där visst länge sen.
att behöva ta lån för nåt som inte är frivilligt då man blivit av med jobbet det känns ju inte rätt iaf.

Anonym sa...

är du helt borta eller..många som är arbetslösa vill inget annant än att komma tillbaka till arbete men pga olika själ kanske dom inte kan..tex: sjukdomm eller helt enkelt finns inget jobb...självklart finns det dom som driver runt bara.. men det är helt fel sätt och komma åt dom..för dom som verkligen försöker blir drabbade! Jävligt skönt att du inte är någon som sitter i politiken! du är säkert Moderat i och med att du skriver som du gör jag menar deras motto..Sparka på dom som redan ligger ner och ge till dom rika..

Att Tänka innan man skriver något, är en smart grej ...kanske något du borde testa?

..Carl-Astrid sa...

Jag tänker alltid innan jag skriver!!!!!! Och självklart är jag moderat, inget annat är tänkbart!!!!

Jag vet så många som bara driver runt och verkar inte ens vara intresserade av att komma tillbaka. Varför ska staten behöva betala för dom? Om man får ett återbetalningskrav kommer folk troligtvis gå tillbaka till arbete mycket fortare. Jag menar inte att man ska behöva betala tillbaka så mycket i månaden utan bara cirka 500, det har alla råd med.

Sjukdom är en helt annan sak, då har man sjukersättning och det menar jag inte att man ska bli återbetalningsskyldig. Att det inte skulle finnas jobb är den största myten som finns, är man bara beredd att ta det som finns alt. flytta så finns det massor!!!

Jag har också varit arbetslös även om det bara handlade om en månad. Men jag vägrade gå till arbetsförmedlingen för det är den största förnedringen av alla enligt mig...

Anonym sa...

Har du någon anning om vad en arbetslös får ut i månaden?
Du vet det finns dom som får så det räcker precis för och slippa soc! det räcker till räkningarna och mat..har jag tur så blir det ett par 100 utöver..
så några jävla 500 är mycket !

Önskar med hela mitt hjärta att du skulle bli arbetslös en lång tid så du får känna hur det är innan du öppnar käften och skriver en sån smörja!

Reglerna om att flytta är helt sjukt! så vidare man inte vill själv det ska inte vara någon tvång..Du hajar nada..
Tänk en barnfamilj tex: vi säger att mamman blir arbetslös..Arbetsförmedligen går in och hotar med att om du inte flyttar 40 mil och tar jobbet som finns där förlorar du din hjälp här..ska då mannen släppa sitt jobb och flytta med , även om det betyder att han blir arbetslös..? ska barnet sluta skolan eller dagiset och flytta med?
och sen kommer arbetsförmedligen där och säger att han måste flytta 40 mil för och få jobb...Är det så du tycker låter vettigt?

TACK GODE GUD ATT DU INTE HAR BARN!
DU ÄR INTE MOGEN PÅ LÅNGA VÄGAR!!!

Nää väx upp och kamma ryggen JAg hoppas på att du blir långtids arbetslös så du får veta vad det innebär..

Att du är moderat kan jag bara säga..Beklagar sorgen!

Anonym sa...

Lisa, jag måste rätta mig. Det var ju jag som sa att man betalar tillbaka 500 kr månaden. Och det stämmer att JAG betalar 500, men det är bara för att jag bara haft csn-lån i ett år, dvs jag har inte så höga skulder. Så det kan absolut stämma att Jimmys släkting eller vad det var, betalar 3000. Hon/han kanske har pluggat i väldigt många år.

..Carl-Astrid sa...

jävla idiot, du kan ju seriöst inte läsa.... jag har skrivit att sen när man får jobb så ska man betala tillbaka 500 kr i månaden är inte mycket om man har lön.

Min sambo är långtidsarbetslös så jag vet exakt hur det är!!!

När jag va liten så fick vi flytta efter min pappas jobb och att det skulle vara jobbigt att byta skola och dagis det är bara rent bullshit!

Jag publicerar i övrigt, vilka kommentarer jag vill. Men det är knappast så att jag kollar av stup i kvarten om jag fått några kommentarer. Du förstår jag har ett liv. Ett dygn får du iaf ge det innan jag publicerar...

..Carl-Astrid sa...

Sara, nej hon läste omvårdnad alltså högst 1,5 år. Det måste verkligen bara gått till inkasso

..Carl-Astrid sa...

Jag publicerar inga kommentarer från anonyma.