fredag 1 augusti 2008

vidare på ämnet

jag tänkte fortsätta på ämnet om gravida. Nu ska jag prata om dop. Våra barn ska inte döpas. Det är helt klart. Jag tycker det är helt fel att så små barn ska tvingas in i religösa samfund, det ska vara något frivilligt och något man väljer helt själv. Visst man kan säga att det är tradition och att vi har den kulturen. Men då kan man inte säga nått om bortgifte eller hederskulturen heller för det är samma sak, det är deras tradition och kultur. Det handlar om tvång på samma sätt. Föräldrarna sätter sig över barnet och bestämmer. Jag tror att jag faktiskt att jag skulle tacka nej om jag skulle bli bjuden till ett dop i kyrkan. För det är verkligen emot det jag står för. Namngivningskalas tycker jag absolut att man ska ha, så barnet får som ett litet välkommen till världen kalas. Men mer än så är jag emot.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår hur du tänker... Men om vi såhär då. Jag och min man är religiösa och döpta både två. När vi får barn vill vi döpa det för att 1. det ingår i vår religion och 2. vi vill verkligen att vårat barn ska döpas i kyrkan!
Är det fel då?

Du skriver att man inte ska tvinga in barnet i nåt... men det måste ju gälla ALLT då? Eller hur? Jag kan inte köpa gardiner med hästar på till badrummet, och köpa en gunghäst. För man kan inte tvinga barnet till att gilla hästar? Jag kan inte flytta till en bondgård på landet för då tvingar jag barnet till en lantlig uppväxt där den får leva lantliv. Jag kan inte inreda barnet med massor av rosa, för då tvingar jag barnet att leva i ett rosa rum.

Jag tycker att när barnet är litet så är det faktiskt föräldrarna som bestämmer. Barnet KAN INTE bestämma själv. Skulle man tänka så, att varje val man gör så "tvingar" man på barnet då, då skulle det ju bli omöjligt att ens ta hand om sitt barn! "Nej men inte kan vi köpa en gosedjurskanin, det här barnet kanske inte alls kommer gilla djur när den blir vuxen!".

Ett barn är ett barn och det är föräldrarna som bestämmer. Sen kan ju självklart barnet få fram sin åsikt när det blir större. En sjuåring kan säga att "mamma, jag vill hellre ha gula tapeter än rosa". Ett barn kan sluta leka med sina hästar vilket får föräldrarna att förstå att hästar inte är av intresse. När det blir redo att flytta hemifrån kan barnet flytta så långt ifrån bondgården som möjligt. När det blir 18 år kan barnet gå ur svenska kyrkan om den känner att det känns rätt.

Men när man är förälder har man full rätt att bestämma över sitt barn.

..Carl-Astrid sa...

Nej jag tycker faktiskt inte att religion ska ingå i det föräldrarna bestämmer... som jag skrev i texten då kan man lika gärna bestäma om omsärelse och bortgifte osv...

Om en somlaisk mamma och pappa får en dotter och dom låter omskära henne och sen gifter bort henne vid fjortonårsålder till en mycket äldre man, för det ingår i deras kultur och religion tycker du att det är lika rätt då?

Anonym sa...

Helt ärligt tycker jag faktiskt inte att det är samma sak (även om principen är densamma). När du döper ett barn skvätter en präst lite vatten på barnets huvud och säger att gud välkomnar dig (eller nåt) och sen fikar man lite. Sen är det över. Barnet får absolut inga men över detta, inga fysiska besvär och det är ju inte så att i och med att man välkomnats i kyrkan så tvingas man gå på gudstjänst varenda söndag eller har den minsta förpliktelse till kyrkan. För barnet innebär det endast att man blir lite blöt om huvudet vid ett endast tillfälle.

Jag behöver väl knappast argumentera för vilka besvär ett barn får om vid könsstympning...?

Jag förstår absolut hur du tänker, men i så fall antar jag att du inte kommer fira jul med ditt barn, eller påsk, heller? Det är ju också att tvinga in barnet i religionen.

..Carl-Astrid sa...

julen är mer kultur än religion. Ska det vara religions enligt ska man sjunga psalmer och gå upp och gå på julottan osv... vilket jag knappast gör.. jag äter lite janssons frestelse och öppnar lite julklappar...

Anonym sa...

Frågan är varför det är så fruktansvärt fel att "tvinga" på sitt barn religion, och helt okej att "tvinga" på sitt barn kultur?

Varför är det så mycket mer fel att sjunga psalmer och gå på julottan än att äta jansson och öppna julklappar?

Vad är skillnaden? Varför tycker du att religion är så "fult"?