tisdag 11 mars 2008

Lisa informerar

vääldigt många av dom vars bloggar jag läser är/ har varit på skidsemester. Nu ska vi reda ut det här.

Skidsemester innebär ofta att man betalar en större summa pengar för en vecka i en bastuliknande,panelklädd stuga. Man transporterar sig ofta dit i en volvo combi med takbox (ryyysningar). Orten som denna stuga ligger i ska förhoppningsvis(?!) vara kall och snöig. Aktiviteterna under denna vecka är att slita ut varenda muskel man har och förfrysa alla tår man har. Så man sen är alldeles för trött och utsliten tills det roliga börjar, after skin. Men då ligger man redan snarkande i sin säng. I matväg är det främst varmkorv och leverpastejsmackor som erbjuds. Man har ett brutet ben (eller amputerat om man är österrikare) och bränd nästipp att visa upp när man kommit hem.

Vanlig semester innebär att man spenerar en vecka i horisonallt läge. Troligtvis för en ännu större summa pengar men det är det ju verkligen värt. Man flyger bekvämt och får rolig inplastad mat att leka med på vägen. Hotellrummet är utrustat med minibar och air conditioner (stavning?!) och ligger på ett bekvämt avstånd till vatten och lokala barer. Aktiviteterna är så få som möjligt, man går dom 100 meterna mellan baren, stranden och poolen, en dag aviker man från dessa aktiviteter och utför slow shopping, alltså strosar i ortens turistaffärer och köper krims krams. Enda muskler som kan slitas ut är om möjligt drickmusklerna (som sitter i höger överarm och axel). Föda intas främst genom glass och paraplydrinkar men även genom det kulinariska lokala köket. Man har en fantastisk solbräna att visa upp när man kommit hem.

Ja ni? Vad väljer man om man är normalt funtad i huvudet?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Såklart man väljer Vanlig semester!

Anonym sa...

En skidsemester innebär att man medan man rör på kroppen (något du borde göra oftare?) umgås med sina reskompisar. På kvällarna äter man gott, ofta med en specialare från det land man bor i eller godhemlagad mat återigen tillsammans för att därefter sitta och snacka och ta en öl/drink/läsk vad man nu känner för.

En "vanlig" semester innebär att man är så full så att man när man kommer hem inte har något minne av resan. Eftersom att alla pengar går till alkohol har man inte råd att äta annat än hamburgare och när man sedan visar upp sin bränna ryggar alla tillbaka då man fjällar förfullt efter att ha däckat på stranden efter den "hårda" nattens festande.

vad väljer du?

..Carl-Astrid sa...

jag dricker ju iofs inte alkohol på grund av min ledsjukdom! Om jag dricker dricker jag väldigt små mängder eftersom jag min kropp mår dåligt av det...

Jag rör på mig dagligen kan ja berätta för dig. Jag rör på mig hela tiden i mitt arbete och dessutom går jag till och från jobbet varenda dag, det är cirka 4 km.

På semestern ska man koppla av och ta det lungt. Varva ner så man orkar komma tillbaka till vardagen med nya krafter. hur fan ska man kunna göra det om man sliter ut sig på semestern???

Anonym sa...

TILL: STORT FAN AV SMULTRONPAJ-
Känns kanon och ha någon som diggar Smultronpaj, självklart vill jag inte göra dig besviken så här kommer en kommentar till Lisa:

Att dömma av dina bilder ser du inte direkt ut och röra på dig så mycket, det skrivs om massa mat och skit flera gånger. du skriver även om dina försök till viktminskning någon dag senare äter du pizza?
Skidsemester är kanon! men antar att skidorna har en viktgräns? kanske därför du inte åker?

Anonym sa...

Jag åker utomlands för att se världen, har aldrig riktigt förstått vad som är så roligt med att ligga på en strand eller vid en pool en vecka...

Carro the one and only sa...

Jag älskar båda två lika mycket de är så härligt att stå i backen när solen skiner och bara njuta av en härlig åk tur. Men de är även härligt att åka på semster å bara inta liggande läge å bara njuta

Anonym sa...

Att åka skidor i sitt eget tempo är inte att slita ut sig. Man kan åka på olika sätt visst men det handlar ju om vilken grad av träning man har i kroppen innan. Själv känner jag mig aldrig så utvilad eller själsligt "måbraig" som när jag åker eller precis har åkt skidor.

Anonym sa...

Håller med till 100%, skidsemester är inte kul, min slutade på Ljusdals sjukhus, :P

Anonym sa...

Skidsemester är helt underbart, man får röra på kroppen.Efter en dags åkande att komma hem på eftermiddagen. Basta, duscha. Göra sig i ordning för att laga en god middag med familj /vänner. Spela spel och bara ha det allmänt mysigt. Jag tycker även om solsemester, men man kan ju undra hur funtad du är, som dissar något som är så underbart med skidsemester. Mycket fördomar har du Lisa. Tillslut skulle jag vilja säga att jag är fan nr två till smultronpaj. Roliga kommentarer har du alltid=)

..Carl-Astrid sa...

jag vill bara ha två saker sagt:

1. det va skrivet som ett skämt, ta inte allt på blodigt allvar!

2. jag har varit på skidsemester många gånger, men det är verkligen inte min grej. Förövrigt har jag en ledsjukdom som gör att jag faktiskt inte kan åka skidor längre!