måndag 1 december 2008

bajsförening...

i fredags kom vår ordförande och medelande till Jimmy att vår elförbrukning har stigit med 1000 (!!!)kr i månaden. Jag tyckte det lät otroligt konstigt, visst har elen blivit dyrare men inte så dyr. Så jag lämnade en lapp att jag vill ha skriftligt, våra mättarställningar. Sen skrev jag med att jag vill veta exakt vart våra hyrespengar går.

Det finns en förening 500 meter härifrån där vi tittat på lägenhet, en trea där är ca 1000 kr billigare i månaden och dessutom är december hyresfri. Där gör det saker, de har just bytt till säkerhetsdörrar överallt och målat alla trapphus, de har gjort nya parkeringar och dom har renoverat tvättstugerna nyligen.

Här har de skyltat om parkeringen, det tog hela sommaren och dessutom har dom ju gjort fel. Nått i tvättstugan är alltid trasigt, uteplatsen/lekparken står och förfaller osv osv. De tar verkligen inte hand om husen.

Så fick jag mättarställningarna, dom hade ju inte tagit med jämna intervaller, ne det va 2 månader i mellan och 3½ månad i mellan, går ju inte att läsa av då, man måste ju ta med jämna intervaller. Sen fick jag deras årsredovisning för förra året. Tjena, hejsan, rena grekiskan. Fatta ju inget av det där. Jag ville typ ha ett cirkeldiagram där de visade i procent hur mycket av hyran som går till bullar till deras möten, osv. Inte 10 sidor med saker jag inte förstår. Jag blir så less.

Det är absolut ingen hemlighet att vi ska flytta härifrån så snart vi kan ta lån, det vill säga så snart någon av oss får fast jobb. Vi vet exakt vart vi vill bo så snart vi får tillfälle så flyttar vi. Så länge renoverar vi här i små etapper för att kunna tjäna så mycket som möjligt när vi säljer. Man får inte vara dum.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår hur du menar med att det är irriterande med höjningen och det där var ju jätte mycket på samma gång. Men sen är det ju så att alla föreningar har olika bra ekonomi vi har likadant här där jag bor men här är det min förening som har jätte god ekonomi det ligger sen långt tillbaka och dom två föreningarna runt om har det sämre det är högre hyra och det händer inget alls vi har nya fönster och balkonger och så medans dom andra husen ser hur fula ut som hellst men det finns oftast saker långt tillbaka till grund till det, vi gör uinte nåt själva nästan detvi har samhall som städar trappor och källar och tvättstuga skottar och sköter gräs och buskar och rabatter mm runt omkring sen har vi bara en höst och vår städning som vi gör själva den är frivillig dom som vill pyssla lite ute får det dom som inte vill slipper- föreningarna runt omkring gör allt själva occh där har alla lägenhetsinehavare olika städveckor. m

men jag förstår det kan känas störande eftersom det grundar på saker som hänt eller inte hänt massa år innan man själv nästan var påtänkt.

Anonym sa...

Tänk om alla viktigabusinesspapper hade cirkeldiagram, så lätt allt vore då! :P