söndag 28 december 2008

fröken duktig... del 2

i mitt hus finns det cirka 50 lägenheter, vi har två tvättstugor att dela på. En bra med två maskiner och två torktumlare (avsedda för tvättstugor), torkrum och mangel. En dålig med en tvättmaskin (avsedd för hemmabruk), en torktumlare (avsedd för precis ingenting) och torkrum. Den bra tvättstugan är nu avstängd pga ja vaddå?. Alltså är det 50 hushåll som ska samsas om en maskin. I denna tvättstuga bokar man hela dagen troligtvis för maskinen är så värdelös och tar halva dan på sig och torktumlaren tar hela dan på sig. Det vill alltså säga att om ingen av hushållen har tvättmaskin själva så ska man tvätta var 50de dag. Så många strumpor och trosor äger iaf inte jag. Jag har nu alltså på mig till klockan 6 att tvätta allt jag ska ha tvättat och sen få det torrt. Det är en konst i sig. I torkrummet kommer varmluften från en värmfläkt placerad längst in i rummet. Alltså om man hänger saker på första linnan, så tar det all varmluft. Med andra ord måste man flytta om ganska ofta. Maskinen tar 60-90 minuter, torktummlaren 120-150 minuter och torkrummet tar väl några timmar. Med andra ord blir det mycket blött tvätt som får vänta på att bli torr eftersom torkrummet inte är överdrivet stort. Man måste ideligen flytta om eller hänga på galgar när platsen börjar sina. Jag blir lätt vansing över att ha det så här och saknar den bra tvättstugan, med mangeln. Åh du älskade mangel.

Nej nu är mitt blodsocker så lågt. Ska äta sen blir det plugg och mer spring till tvättstugan...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag skulle tokspara pengar och köpa en egen tvättmaskin... det är en liten dröm jag har, EGEN tvättmaskin. Så lyxigt.

Hur många vuxenpoäng fick jag nu?