onsdag 28 november 2007

någons livsverk = skräp???

För ett tag sen så gick min gammelfaster bort, vilket jag skrev om då. Imorn ska hon begravas. Sen ska lägenheten tömmas och säljas. Majken hade inga barn och då självklart inga barnbarn. Pengarna från lägenhetsförsäljningen är testamenterat till cancerfonden, pappa sa att han tyckte det var synd. Men det är hennes val och det kan man faktiskt inte ha några åsikter om. Sakerna i lägenheten ska allt slängas! Det däremot är synd. Det är ju hela hennes liv som ska slängas. Alla hennes minnen och saker som värderat högt. Självklart ska inte några värdesaker slängas, farmor och hennes syskon ska ju få se om det är nått dom vill ha. Pappa ska sedan försöka se till att inte så mycket blir slängt. Dom bygger ju gäststuga och är tacksama för allt som kan fylla upp den. Han ringde nyss och frågade om det var nått som jag var intresserad av. Jätte svår fråga. Men jag svarade att ramar och en spegel vore inte fel.

Men det stör mig så att allt ska slängas! Jag hade tyckt det var ok om dom skulle ge det till myrorna eller stadsmissionen. Så länge inte alla Majkens saker hamnar på sopptippen! Hennes lägenhet är ju faktiskt hennes livsverk!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det var verkligen dumt! Jag håller med om att det är synd att hela nåns liv liksom slängs bort...men också att är sånt slöseri! Myrorna eller stadsmissionen ska absolut ha det! Jag är på din sida!

Anonym sa...

Jag håller med om att det inte ska slängas utan gå till myrorna eller till behövande...
MEN man kan ju inte spara allt, och minnen sitter ju inte i saker utan i huvet. men självklart ska man ju spara lite sånt man tycker är extra fint eller liknande. men allt kan ju tyärr inte sparas.

..Carl-Astrid sa...

jag menade verkligen inte att allt skulle sparas!! Det går ju inte. Men det kändes bara så fruktansvärt att slänga allt.

För övrigt tycker jag det är tråkigt med anonyma inlägg...tillkänna ge dig...morr

Anonym sa...

Det är väl klart att inte ALLT ska sparas. Gamla köksredskap och handdukar och lakan och skit är det väl bara att kasta, men det sorgliga är ju typ "jaha, här har vi alla henens fotoalbum, ner i sopsäcken, alla hennes böcker, ner i sopsäcken, alla prydnadssaker, ner i sopsäcken..."

Carro the one and only sa...

man kan inte slänga massa minnen de går ju bara inte. hon gråter nog uppe i himmlen om hon ser de tror ja=)

Anonym sa...

sorry det var jag som var anonmym, det var inte meningen. jag tryckte väl på fel knapp igen :P please don't kille me now.