tisdag 13 januari 2009

praktik del 2

Idag har jag haft halv dag på vårdcentralen, det var möte på eftermiddagen. Men min handledare spännde ögonen i mig och sa åt mig att gå hem och plugga så det är precis det jag ska börja med alldeles strax.

Idag har vi haft en väldigt lugn dag, 7 st EKG och några blodtryck. När vi inte hade några patienter fick jag känna hur det är att få benen lindade och sen fick jag testa själv att linda på min handledare. Sen så fick jag gå till chefen som hade välkommstsamtal med mig, det tycker jag va väldigt trevligt. Hon informerade om vem hon var, vad det fanns för olika typer av personer som jobbade där osv. Hur rutinerna ser ut kring veckorna, vem som sköter vad osv.

Vet nu hur ett EKG går till? Det är sugproppar som man fäster på armar och ben samt bröstkorg. Sammanlagt tio sugproppar är det. Den maskin är utformad så att den passar smala och ohåriga män. Tuttar, fett och brösthår är i vägen för maskinen. Men det är lite skoj att stå och racka vältränade män i 25-30 årsåldern. Visst funkar det att sätta på folk som är rund och som har tuttar men det är mycket svårare. Eftersom man måste känna revbenen med fingrarna.

Vad som är väldigt bra med min handledare är att det hon inte kan svara på själv när jag frågar kollar hon upp, tex jag frågade om det verkligen är bra med stödstrumpor om man är benlindad, vilket man oftas ser på boendena. Då ringde hon till det teamet på centralsjukhuset och kollade vad dom sa, så jag kunde få svar på min fråga.

Måste säga att jag känner mig väldigt cool i landstingets arbetskläder, det känns som om man verkligen kan nått. Som om man är utvald, visst är jag knäpp.

Alla patienter är så himla snälla, det har mest passerat pensionärer men ändå. Min handledare frågar alltid innan att det är okej att det är jag som sätter tex EKG och att hon sen kollar att jag satt rätt. Och alla svara att det är klart dom ställer upp som testkannin och sen brukar nästan alla önska mig lycka till med min utbildning innan dom går. (Det är faktiskt helt sant, jag hör ordet 'testkannin' minst 7-8 gånger per dag från olika patienter).

Men jag skulle ju plugga annars blir H ledsen på mig...men jag ska koka mig lite kaffe först...

(uppdatering 15.06: att rita genomskärning av huden i paint är fan inte lätt)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter som att du trivs riktigt bra! Kalas med en engagerad handledare också :D

Alltså det gör så ont i hela min kropp när du skriver att man ska känna revbenen med fingrarna (det gör till och med ont att skriva!). Jag har lite problem med revben tror jag...åhh äckelkänsla.