onsdag 14 januari 2009

Praktik del 3

Jag prata ju om hur cool jag kände mig i landstingets kläder igår, men idag har jag fått skavsår på halsen av bussarongen, mycket smärtsamt. Ska ta en äldre modell imorn som förhoppningsvis är slitnare och mer urtvättad och förhoppningsvis mjukare. Men det är nått pucko som märkt storlekarna. XL och XS är precis tvärt om XS betyder Extra Stor medan XL betyder Extra Liten, rörigt värre.

I natt drömde jag om att ta EKG, hehe.

Idag har jag varit med och dragit en kateter. Den gubben var så snäll och sa att han trodde jag skulle bli en så bra sköterska eftersom jag såg så snäll ut. Sen har jag tagit lite EKG och blodtryck. Fick assistera vid en omläggning som jag på fredag ska få göra själv.

Sen fick jag gå över till labbet. Först fick jag se alla maskiner det hade där och vad som dom gjorde osv. Sen kom det läskiga. En av dom som jobbar i labbet slängde upp sin arm på bordet och gav nålen till mig. Där skulle man med stadig hand trycka in en nål 3 mm i armen i henne, när mina händer inte gjorde annat än skaka. Sen skulle man sätta dit röret, vilket man måste ta i lite för att göra men nålen får inte röra sig. Jag lyckades väl, fast inte perfekt. När jag tänker att persen är över slänger hon upp andra armen och ler. Så nu har jag tagit två blodprov. Sen fick jag analysera provet och hon var frisk.

På vårdcentralen där jag är finns det en man i 55-60 årsåldern som varit läkare runt om hela världen, bland annat i krigszoner. Och han är verkligen en farbror doktor. En stor, trygg äldre man. Jag blir så varm i själen när jag ser han i korridorerna, han skulle jag absolut tänka mig att gå till.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Uhh vad läskigt att ta blodprov!

Åh en mys-man! Passar han bra som jultomte?

..Carl-Astrid sa...

nja det tror jag inte men jag tror han är en perfekt morfar...

Maggan sa...

Va kul det låter! Längtar nästan tillbaka till att jobba på sjukhus (nästan...) Venprover har jag aldrig varit bra på.... dom får sticka mej hej vilt men att sticka andra... näää! Beror nog på att jag punkterat några kärl och då blev jag osäker... ryyyys!