söndag 8 mars 2009

Apelsinkyckling...

eftersom Empan verkar gilla mina recept tänkte jag att jag skulle bjuda på ett recept till, här kommer det vi åt till middag idag:

Ställ fram 50 gr margarin i god tid så det hinner mjukna, annars kan man köra det i micron i 15 sekunder också. Det ska vara mjukt, inte smält.
Blanda margarinet med rivet skal från en apelsin, en riven vitlöksklyfta, en tesked honung, lite sambal, salt och peppar.
Ta fram en hel färsk kyckling.
Skala apelsinen som du rev skalet från. Stick en massa hål på hinnorna, tryck in apelsinen i kycklingen. Tryck gärna sönder den lite, så saften lättare kommer ut.
Smörj in kycklingen med margarinblandningen, gärna in under skinnet också
Sätt en långpanna längst ner i ugnen och fyll med vatten, sätt ugnsgallret över. Så långt ner som möjligt.
Sätt kycklingen på gallret, starta ugnen, 150-175 grader. Titta några gånger så inte vattnet tar slut i långpannan, fyll i så fall på. Kontrollera att kycklingen är klar med en provsticka, är vätskan klar så är kycklingen klar, tar cirka 90 minuter.

Jag serverade det med ris, jordnöttsås (i love jordnötssås) och stekta grönsaker. Men man kan ha vad man vill till. Kycklingen blir ganska mager eftersom allt fett droppar ner i långpannan. Men den blir fortfarande saftig och mör eftersom vattnet i långpannan blir till ånga.

Nu ska jag skriva klart om MS sen blir det en lång skön dusch...

3 kommentarer:

Anonym sa...

låter gott (fast jag är inte så förtjust i jordnötssås...), men uhh vad äckligt att greja med en HEL kyckling!

Anonym sa...

japp, den serien är så söt:D!

Anonym sa...

det låter jättegott! :) Jag har aldrig tillagat hel kyckling.. verkar så svårt tycker jag..