tisdag 31 mars 2009

köttfärsåsdisskution..

idag åt vi köttfärssås till middag, mycket gott. Vi gör lite olika, jimmy vill ha i paprika och creme fraich medans jag gärna har i balsamicovinäger. Men kommer ni ihåg köttfärssåsen man fick i skolan, jag har gått på en del olika skolor så jag vet att den finns över hela landet. Det var liksom bara köttfärs och sås. Allt var så otroligt finfördelat, antingen var den mixad eller så var den gjord på pulver (troligtvis det senare). Men det var alltid nån i varje klass som skulle sitta och peta ut varenda lite minimalisk inbillad lökbit i den där köttfärssåsen, för dom tyckte nämligen inte om lök.

Nu finns det två sidor på den här grejen jag vill ta upp. Det första är, hur får man för sig att man inte gillar lök? Det måste ju ändå varit ens föräldrar som sagt typ "ja nu är det lök i den här köttfärssåsen, det kanske du inte tycker om" eller liknande. Det är alltså föräldrarnas fördommar som skapar hela problemet, det är verkligen en ond cirkel.

Den andra sidan av detta problem är att man kan peta hur mycket man vill, men har man gjort en gryta med säg kött, morötter, lök och palsternacka, som fått koka ihop nån timme så kommer löksmaken fortfarande finnas kvar i grytan även om du så petar bort löken. Alla ingredienser har fallit ihop i en fin symbios.

Som avslut, blir det ett litet mattips. Jag skrev i början av bloggen att jag vill ha balsamicovinäger i min köttfärssås. Mitt tips är att man ska investera i en bra balsamicovinäger, för den kan sätta piff på det mesta. Sallader, grytor, såser etc. Köttfärssåsen blir mycket fylligare och godare med en skvätt. På flera ställen där jag hade praktik under min gymnasietid så gjorde man rödvinssåsen på mest balsamicovinäger och så hade man bara lite rödvin i. Värt att testa!!!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag förstår dessutom inte hur man INTE kan gilla lök, det är ju gott! Okej att man kanske inte gillar rå lök, men lök i en köttfärssås smakar ju inget...jag har en kompis som är kronisk lökhatare, ska kolla med henne!

Tycker förövrigt att det är såååå gott med sån finfördelad köttfärsås som man fick i skolan...jag mixade min köttfärsås med stavmixer en gång men det blev inte alls lika bra...

Jag är för övrigt på Jimmys sida, det ska vara creme fraiche i såsen!

Balsamicovinäger har jag nog aldrig smakat...