onsdag 18 mars 2009

medicinsk grundkurs - klar!

nu är jag klar med kursen, bara tre kurser kvar... ska snart börja med omvårdnadskursen, men den ska vara lite bökig säger dom som gjort den.

Sista kapitelt var om första hjälpen och det fick mig att fundera lite. I jimmys bil hade vi alltid en filt och två gamla soffkuddar, för det är skönt om man ska till stranden eller vill bara ta en spontanpicknick i stan. (älskar sandgrundsparken) Men när jimmy gjorde sig av med bilen slängde jag soffkuddarna, vad skulle jag med dom till liksom? Och filten har kisselimissen fått och har nu den på balkongen.

Men nu när jag skrivit om första hjälpen har jag bestämt mig för att åka till IKEA och köpa två nya billiga soffkuddar och en filt att ha i bilen, för kommer man till en olycksplats och finner någon i chock så är det ju VVV (värme, vila, varmsamhet) man ska tänka på. Det känns bra om man då har en filt och en kudde i bilen så man kan ta hand om en chockad på bästa sätt. Sen är det väl bara att hoppas att man slipper vara först på plats vid en trafikolycka eller så, men man vet ju verkligen aldrig. Ska köpa ett första hjälpenkit också, fast jag vet inte var man köper det men biltema borde ju ha eller Claes ohlsson.

Ne nu ska jag strax fixa lite lunch och sen blir det omvårdnadskurs. Sen ska jag iväg på introduktion på ett nytt ställe... ajöken...

1 kommentar:

Anonym sa...

Dom flesta bensinstationer har små första hjälpen väskor, jag har själv en sån i min bil innehåller bara lite små saker lite plåster och förband och tror även det finns en sax har för mig det finns olika såna väskor beror på hur avanserad man vill ha väska är oxå så smidigt formad att den är formad som en kudde och vaderad så går att använda som kudde. jag jobbar oxå inom vården så är lite arbetsskadad och har förband och plåster och sånt som vanligast kan behövas lite över allt tycker det är skönt har även skaffat en sån bra nyckelring med ett hlr skydd eller vad det heter iaf en mask eller mer som en plast man använder vid mun mot mun metoden fall man är först på stan eller så är ju lite mer hygieniskt tycker ja och filt har jag absolut i bilen men ja som du hade för typ picknick men kan ju användas till det mesta bra att ha helt enkelt. men förstahjälpen kuddar för bil finns på macker och biltema och säkert massa flerställen. Lycka till