måndag 13 oktober 2008

Dagens middagstips!!

Grönsaksgratäng med Bacon
Idag blir det en gratäng med bacon i, det känns både gott och nyttigt, inte just med bacon men iaf.
Skala rotfrukter jag tog två morötter, två potatisar och två persiljerötter. Stek på bacon och lök medans nu skalar, jag hitta en halv rödlök och en halv gullök i mitt kylskåp så det fick det bli, ta vad ni har hemma. Bry er inte om att hack utan skiva lite slarvigt det gör inget om det är stora bitar av löken det är bara gott.
Skiva rotfrukterna och lägg i en form, skär ner ett broccolistånd (det är ett roligt ord tycker jag) och tänk på att stamen nästan är godare än själva "träden". Skiva ner lite paprika jag tog lite röd och lit gul. Det gäller att tänka färggrant. Sen hade jag en bit blåmögelost i kylskåpet som jag hackade ner och hade ner i formen. Lägg ner övriga grönsaker och baconet i formen och rör runt lite.
Vispa ihop ett ägg med en förpackning matlagningsgrädde, salt, peppar och timjan (såklart!). Har man för mycket ägg lite det stabbigt men mycket grädde gör det krämigt och gott och så vill jag ha det.
Grädda i ugnen på 200 grader tills grönsakerna är mjuk, ni får sticka och känna efter.
Bilden blev inte perfekt men ni ser ungefär iaf.

1 kommentar:

Anonym sa...

Känns rätt nyttigt med alla grönisar :) Och gott! Jag blir hungriiig....