måndag 13 oktober 2008

Min smart idé igen, lite utvecklad

Jag skrev ett inlägg i augusti, välidgt kortfattat och jag fick mycket kritik för detta.

Jag pluggar till undersköterska, jag tillför alltså på sätt samhället en kompetens. Jag får cirka 7500 kr av CSN i månaden, en del bidrag och en del är lån, jag vet inte hur mycket det är av varje och det spelar ingen roll. När jag har studerat färdigt har jag ett lån som ska betalas tillbaka på cirka 500 kr i månaden.

Min sambo är långtidsarbetslös och får ungefär lika mycket pengar i månaden kravet är att han söker de jobb som AMS skickar till honom samt går på möten. Visserligen söker han mycket mer jobb än vad som skickas till honom. Men han blir inte återbetalningsskyldig de pengar han får.

Självklart är det så att det inte är frivilligt att bli arbetslös, ingen vill bli det. Och det är klart att alla de som just nu varslas på Volvo inte har det lätt. Jag anser att man har 6 månader på sig att hitta nytt jobb, gör man inte det under denna tid så ska man då blir återbetalningsskyldig en viss del av pengarna man får på samma sätt som vi studerande har CSN, som man sen ska betala tillbaka när man sedan har fått ett jobb igen. Inte mycket utan bara 500 kr i månaden precis som oss studerande. Detta tror jag kommer att göra att fler väljer att plugga och kompetensutveckla sig och samhället kommer på så sätt bli mer kompetent över lag.

I en bok som jag har läst nu medans jag pluggat så är det en kvinna som ofta skriver på DNdebatt som skrivit flera debattartiklar som skapat en bok. Hon anser att man ska göra om socialbidraget till en samhällstjänst. Man ska inte kunna sitta hemma och fisa och få betalt för det.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Du är säkert moderat med dina dumma ideer... Man kan inte skrämma tillbaka folk till jobb..kan man inte få ett så blir det ju inte bättre att bli ersättnings skyldig...
Fundering...Om du får ett jobb där du bor..och din kille får ett jobb i kiruna..flyttar du med han då och blir själv arbetslös?
Eller tycker du det är vättigt och ha ett förhålland där man är ifrån varandra nästan gämt?
Fy fan din kille måste må dåligt och ha dig som flickvänn om du säger såna saker hemma..det är ju nästa som om du ser ner på han?
Anser du dig vara bättre änn folk som är arbetslösa...? det verkar så..eller så är det helt enkelt så att du är avundsjuk att han slipper betala tillbaka? är det där skon klämmer?
Onödigt av dig och komma med dina så kallade "smarta ideer" För du har inga i inlägget...Lägg ner dina utvecklingar! ÄR ÖVERLYCKLIG ATT DU INTE ÄR I POLITIKER!

..Carl-Astrid sa...

det handlar inte om att se ner på folk det handlar om att alla ska göra rätt för sig i samhället.

Varför är du arbetslös? Vad är du utbildad till?

Min sambo söker arbeten över hela landet och han kommer ta det jobb han får. Sen får vi lösa den tekniska delen senare. Jag måste först och främst studera färdigt men sen ska jag också söka jobb och det kan jag likaväl göra i kiruna. Om han skulle få ett fast jobb så skulle jag flytta efter så fort min utbildning är färdig.

Jag är inte avundsjuk men jag kan tycka att det känns väldigt surt att jag måste betala igen mina pengar medans andra kan bara glida runt och inte göra ett dyft.

Det är klart en person som jobbar och försörjer sig är bättre än den som lever på staten. Framförallt för staten i sig! Man måste se till det som är bäst för landet!

Anonym sa...

"Anser du dig vara bättre änn folk som är arbetslösa...?"

...alltså...är inte det rätt självklart? Eller alltså...jag tror ju knappast att dom arbetslösa är jättestolta över sig själva och liksom "Jag är arbetslös och stolt!"...så ja, har man ett jobb/studerar måste man väl tycka att man är bättre än en arbetslös? Inte bättre SOM PERSON, men liksom...bättre?

Arbetslöshet är ju inget konstant tillstånd, det är ju inget man är dömd till och måste leva med (som t.ex ett handikapp). Arbetslöshet går att ta sig ur och jag tror (och verkligen hoppas!) att alla arbetslösa vill ut på arbetsmarknaden.

På nåt sätt tycker jag att det sorgligt när arbetslösa försöker hävda sig på det där sättet. Herregud, vi har inte sagt nåt om hur du är som PERSON. Men man måste väl kunna erkänna att arbetslöshet inte är det ultimata tillståndet? Det låter verkligen på många arbetslösa som om dom ser arbetslösheten som en del av deras personlighet, som om dom är dömda till att vara arbetslösa. Det är inte så! Jag tror verkligen att vill man så kan man.

Hoppas jag skrev tillräckligt tydligt så att det kommer fram ordentligt vad jag menar...

Anonym sa...

Jaa det är verkligen synd.. Så många fina klänningar som finns där ute som man aldrig kan använda.. Men jo, får nog också fixa ett cocktailparty nångång :D

Anonym sa...

Jag vet hur det är att vara arbetslös visst bara varit helt utan jobb 1 månad på 7 år men övrig tid jobbat som timvikarie eller som nu haft tur att gå på ett vikariat har varit på lite olika ställen jag har 4 utbildningar är bland annat undersköterska vilket jag jobbar som just nu och jag verkligen hoppas och önskar att du får gå arbetslös oc ovetande efter din utbildning fast du lär väll säkert välja att jobba med gammlingar och där kan man ju alltid få jobb men under landstinget är det fan inte lätt att få nåt i dessa tider när dom dessutom varslar i vissa delar av landet.

Jag tycker så synd om Jimmy har undrat från första början vad han såg i dig.

jag håller med arbetslös om allt det den skrev

och tror du BARA är avundsjuk
tror du att arbetslösa bara sitter hemma och petar naveln eller?
om du fick kritik sist du skrev om det här så varför gör du om det?
bli inte politiker tack
O sluta se ner på folk bara för du verkar haft en bortskämd uppväxt och haft allt du behövt och fått somdu velat.
Medans andra fått kämpa för allt dom har.

Anonym sa...

Men lilla lisa fisa...Så om din pojkvänn får jobb i kiruna så flyttar du då med och blir arbetslös..sen då? när du kanske får jobb i malmö ..ska du då flytta ner dit och ta med dig killen och så blir han arbetslös på nytt? ..Låter det vettigt?

Och på din fråga är jag arbetslös pga sjukdomm

Saramara..Klart som fan att arbetslösa inte är stolta över och vara arbetslös..men man behöver inte få kritik från folk som tror att dom löst arbetslöshetfrågan..
Tro det eller ej men alla mår inte bra av och vara arbetslösa..självklart finns det några som mer änn gärna ligger på soffan och väntar på pengar..men det finns dom som vill få jobb...man kan inte riva upp famlij med barn och fru med jobb..bara för den fått jobb..Helt fel att man måste flytta om man bosatt sig i en stad!...OM politikerna som endå inte sköter sitt jobb enligt mig halverar sina löner så skulle man kunna anställa flera...DET ÄR EN LÖSNING! eller alla som är överbetalde..Sänk lönen och låt flera få jobb iställe..

Anonym sa...

Jag förstår inte hur du tänker Lisa. Det märks verkligen att du i vissa lägen lever i din egna lilla bubbla. Du tycker att man ska bli återbetalnings skyldig för att man är arbetslös. hur tänker du egentligen? Tycker du tex att en person som är tex 57 år och blir arbetslös som söker massa jobb och inte får jobb tex pga av åldern att de är för gamla. Vi säger till slut att personen får ett jobb när den är 60 år, ska de då behöva betala tillbaka de år som de har kvar till pension?

Eller de människor som söker massa jobb men som aldrig får något, för i den riktiga världen där alla vi andra lever i(förutom du) så finns det många som inte får jobb tex pga av hudfärg eller religion eller tom handikappade. Så alla människor kan inte alls få jobb, de gör inte rätt för sig menar du då eller trots att de söker jobb?

En fråga till som jag har: har du samma sjuka åsikter när det gäller dem som är sjukskrivna? Ska de också betala tillbaka när de är friska och redo för att gå ut i jobb igen?

Bara för att du inte har några problem med jobb, så har inte alla det som du. Väx upp lite grann och tänk moget.

Sen är det så barnsligt att dina vänner ska försvara dig hela tiden!! De verkar leva i samma lilla bubbla som du gör. Alla har det inte lika lätt som ni verkar ha det.

Jag är inte arbetslös, men vet många som är det.

Anonym sa...

Nu kanske jag är helt ute och cyklar här men är det inte så här att om man får a-kassa så måste man också betala in pengar till a-kassan. det här är en summa på ca 500 kronor. Om man sedan blir arbetslös så får man akassa, har man inte betalt ingen akassa. nu kanske man är arbetslös så att man inte täcker sina egna konstander men sverige idag bygger ju på att man ska hjälpa varandra och genom att betala in till akassan hjälper vi både varandra och oss själva. Så är systemet uppbyggt vad jag fattar det.

Arbetslöshet är ju ett tillstånd som ingen vill befinna sig i. student är däremot en investering i sin framtid, som ska leda till ett mer välbetalt jobb förhoppningsvis och därför är det väl mer befogat att de pengarna ska betalas tillbaka.

..Carl-Astrid sa...

amanda: jag menar snarer dom som inte har varit med i a-kassan och får socialbidrag, det är ganksa många som har det.

inte arbetslös: det är knappast så att mina vänner försvarar mig, Sara skriver sin egen åsikt och vad hon tycker nu råkade det sammanfalla med min åsikter.

Nej jag tycker inte att sjukskrivna ska betala tillbaka sina pengar. Det är en helt annan sak att vara sjuk än att vara arbetslös.

Sluta se ner på folk: jag ser inte ner på någon!!! Nej jag vill absolut inte jobba med äldre när jag har studerat klart, utan jag tänker fortsätta studera då. Är man en kompetent undersköterska som dessutom är socialtkompetent.

Jag ser inte ner på någon av er som personer, och jag har verkligen inte kritiserat er personlighet därför undrar jag varför ni gör så mot mig? Varför det skulle vara synd om Jimmy?

arbetslös: är du arbetslös pga av sjukdom ska du ju faktiskt vara sjukskriven om sjukdomen hindrar dig från att jobba.

Jag har valt att studera till ett yrke som det faktiskt är brist på över allt, en kompetent undersköterska får jobb så är det.
Sen tror jag att den största myten i samhället är att det inte finns jobb, för det gör det. Det handlar bara om att anstränga sig och verkligen vilja jobba!!!

Anonym sa...

Du svarade inte på alla frågor som jag frågade, hur kommer det sig?

Vad tycker du om man är 57 år och får jobb när man är 60, ska man då tvingas betala till pensionen?

Eller de människor som söker massa jobb men som aldrig får något, för i den riktiga världen där alla vi andra lever i(förutom du) så finns det många som inte får jobb tex pga av hudfärg eller religion eller tom handikappade. Så alla människor kan inte alls få jobb, de gör inte rätt för sig menar du då eller trots att de söker jobb?

Den frågan svarade du inte på heller, eller du kanske inte kom på något och skriva?

Du har inte speciellt bra ideer, som du själv tror. Du borde vara mer självkritisk än vad du är lilla vännen.

Anonym sa...

Ja är sjuksrkiven men man kan väll ha åsikter om dom som är arbetslösa? Eller står du emot det med?
Jag hoppas en dag att jag blir så pass bra så jag kan stå till arbetsmarknadens förfogan..Och då är det ju helt sjuk om jag ska få betala tillbaka under den tiden jag är sjuk..Tror du inte att många sjukskrivna då.."fejkar" lite längre trots att dom är sjuka..pga ekonomi? Det tror jag åtminstonde..har man vart sjukskriven en längre tid..så har man inte mycke i ersättning..ska man då så fort man är frisk betala tillbaka när man står som arbetslös..är ju helt galet tänkt!
ÄVEN om inte jimmy säger något tror jag han tänker saker när du kommer med så dumma uttalande..

SKulle jag vart i Jimmys situation och haft dig som tjej , vilket jag är tacksamm för att jag inte har..Så skulle jag känna mig nertryckt av dina dumma kometarer och tankar när det gäller arbetslösa!

Till: sluta se ner påfolk sa...
PÅ din fråga varför hon skriver sån här smörja igen..tror jag har med och göra att hon vill synas och höras..Uppmärksamhet är vad hon söker!


För något smart har hon inte och komma med..åtminstonde inte i denna fråga!

Anonym sa...

Du måste vara personen med världens största själförtroende och ego för det är inte alls så säkert att alla undersköterskor med speciell kompetens får jobb jag vet flera stycken som inte fått det och jag är en av dom 9 jag kan räkna upp vi alla har speciell kompetens inom olika områden men det spelar ingen roll i alla lägen. hoppas verkligen du får känna på hur svårt det faktiskt kan vara att få jobb och att du blir arbetslös länge.

snd om jimmy är det för du verkar faktiskt se ner på arbetslösa trotts att du säger du inte gör det din text pratar för det iaf och han har vad jag vet varit arbetslös bra länge. dessutom verkar du vara väldigt dominant och bestämmande så han har väll inte ens rätt till en åsikt.

Anonym sa...

blev du tyst nu lisa? kan du inte förklara hur du tänker om folks frågor? eller innser du att du inte riktigt tänkt igenom vad du skriver..
en läxa att lära dig kanske...Kan du inte förklara och våga stå för vad du skriver kanske du inte ska skriva nått så fånigt..

..Carl-Astrid sa...

inte arbetslös: jag säger inte det här är perfekt lösning utan problem redo att tas i bruk. självklart är det sånna saker som man måste fundera på det är klart att en pensionär inte ska behöva betala 500 kr som det ser ut nu för de har redan så lite pengar. Men när min generation går i pension kommer det ju faktiskt att se annorlunda ut, nu penisonsparar alla och man (iaf) jag har placerat min tjänstepenion så pengarna kan växa så mycket som möjligt. Och detta anser jag är viktigt att vi alla gör och tar ansvar för vårat liv. För vi har ingen rätt att gnälla över att vi är fattiga sen när vi blir pensionärer.

I "den riktiga världen" som du nu kallar det så är det år 2008 det är inte 1958, visst någon kanske blir nekade ett eller två jobb pga av hudfärg. Men ska man ge upp efter två nej? I det samhälle vi lever i nu är faktiskt det så integrerat att vi har folk med olika religioner och bakgrund på i stort sett alla platser i samhället. Ibland är det nog bara en själv och ens egna självförtroende som stoppar en. Avslutningsvis jag är mycket självkritisk!!

arbetslös: varför kallar du dig arbetslös om du är sjukskriven? Och varför drar du in min och jimmys relation i det här?

sluta se ner på andra: nu ska jag citera min mor som är undersköterska sen väldigt många år tillbaka och idag driver ett vårdföretag som går mycket bra "en arbetslös undersköterska är det faktiskt något fel på" med det menar hon att de är inte som de borde i huvudet, de har inte social kompetens eller så saknar den realla komptensen. Man måste ha bra självförtroende inom sitt yrkesliv och veta att det här är jag jävligt bra på och det vet jag. Både för att patienter och kolleger verkligen sagt till mig att jag är perfekt för att jobba inom vården.

Att jag skulle vara dominat tycker jag är roligt, jag har bestämda åsikter men senast igår kallade Jimmy mig för toffel för jag alltid viker mig för honom och låter han bestäma middag eller tvprogram osv.

arbetslös igen: jag blev tyst för att jag ARBETADE hela kvällen igår och kom hem vid tio. Då är det så att jag har annat att göra än att sätta mig här.

..Carl-Astrid sa...

Jag vill tilläga att det är bara jag och Sara som står för våra åsikter. Jag tycker det är fegt att man inte gör det!

Anonym sa...

Svårt och förstå eller?
Varför jag drar in din jimmy är ju pga jag gör en gämförelse..
Hur du skulle agera om han fick jobb och ville flytta (du har fortfarande inte svarat på det..)
och sen får du ett jobb som kräver en flytt hur tänker du då? med dina förslag..
varför jag kallar mig arbetslös är ju för jag är arbetslös min sjukskrivning gjorde mig arbetslös så när den dagen kommer om dagen kommer att min läkare säger att jag är frisk..så är jag arbetslös och då vill jag inte ha några yra höns som tänker som dig i rikstan..
Angående citatet från din mor...
Ja där fick jag egentligen alla svar...NU VET JAG VAD DU FÅTT DINA DUMMHETER IFRÅN!

Står för sina åsikter..det är ju det du inte gör..så fort det blir jobbigt så svar du ju inte på frågorna utan svara på annan smörja som jag inte bett om..
Jag står för mina åsikter men vad spelar det för roll om jag skriver mitt namn? jag kan bo 100mil ifrån dig eller så kan jag tillhöra din bekantskapskrets..Nära vänn, släkting..Hur som helst står jag för det jag skriver!

Anonym sa...

När ska du börja leva i verkligheten? Det märks att du är en moderat, för ni lever inte i den riktiga världen. Det finns många visst som blir diskriminerade pga av hudfärg, men du som moderat väljer att blunda över detta.

Du har fortfarande inte svarat på en av frågorna och det är om de som är handikappade. Lever man som handikappad så blev många diskriminerade pga av detta och är arbetslösa, du menar att de inte gör rätt för sig då heller?? Eller kommer du inte på vad du ska skriva???

Klart som fan att någon som är nära i pensionsåldern, inte ska behöva betala. Vad är det för sjuka tankar och åsikter du har?

Stackars din kille, han kan fan inte ha det lätt med dig.


Jag håller med vad arbetslös skriver: jag är också överlycklig att du inte är politiker för då skulle hela samhället rasera totalt!!!

..Carl-Astrid sa...

jag har inte gjort några som helst personangrepp om er och erat kärleksliv men jag utgår ifrån att ni helt avsaknar det!!!!

Det är klart det blir en svår situation för de som är handikappade men det alltid sånt som går att lösa. Diskrminering är ju främst på grund av sånna som ni är, bakåtsträvare!!!

Kommunister är ett ord som jag anser passar bra! Alla ska ha exakt lika mycket oavsett om de sitter hemma och klagar eller om de arbetar och tar stort ansvar i samhället tex läkare och kirurger.

Man kan inte stå för sina åsikter om man väljer att gömma sig bakom en anonymitet. Det är omöjligt. Antingen står man för vem man är och sina åsikter eller så gör man det inte och är feg! Precis som alla utom jag och Sara här.

Om min sambo skulle få jobb i kiruna så kommer jag att flytta efter så klart min utbildning är färdig och söka jobb där men får jag inget vilket är föga otroligt, så kommer jag börja plugga igen. För jag anser att man bör utnytja sin tid på bästa sätt! Man kan aldrig bli fullärd och kunskap är det bästa man har för det kan ingen ta ifrån oss!

Anonym sa...

VAD ÄR DET SOM ÄR SVÅRT OCH FÖRSTÅ???
Ja okej du har svara på halva frågan...Du skulle flytta med han..men om du får ett jobb i malmö när ni nyss flyttat till kiruna..skulle han då få ge upp sitt jobb och flytta ner till malmö och vara arbetslös?
och några månader senare är ni där igen då får han jobb i norge? släpper du ditt jobb igen då?

Förövrigt kan jag berätta att jo jag lever i förhållande.. med barn och är för övrigt lycklig om man bortser från sjukskrivningen..

Tydligen väldigt kännlsigt att folk tycker synd om jimmy?

varför ska jag gå ut med namn vad betyder det i detta sammanhang..du lär ju ha kvar dina dumma ideer ändå.?

Skänker en tanke till stackars jimmy....

Anonym sa...

Men det är ju sanningen, han kan inte ha det lätt med dig på det sättet som du ser ner på arbetslösa. Vad det gäller mig och mitt kärleksliv, så behöver du inte bekymra dig. Om min partner skulle bli arbetslös så skulle jag inte trycka ner den personen som du gör med din partner.


Det är ju du som diskriminerar folk på olika sätt och vis, du tror du är bättre än alla och du tror att du har lösningar på allt. men det har du inte!!! Vakna upp ur fantasibubblan!!!


Om du nu är så smart och intelligent(not) så kan du berätta för mig och alla andra hur man ska "lösa" situationen för handikappade??? Jag skulle väldigt gärna vilja att du skrev ner det.

Jag står precis för vad jag tycker och tänker, men jag tror inte att Jimmy hade gillat att jag skrev vem jag är. Så för hans skull så låter jag bli.

..Carl-Astrid sa...

jag trycker verkligen inte ner min partner alls, jag hjälper honom med hans brev och hjälper han hitta jobb att söka osv. jag stödjer honom hela tiden i hans jobb sökande.

Jag och min sambo har ett trygt förhållande som vi båda är vädligt nöjda med. Bara så ni vet!

Jag säger inte alls att jag har svar på allt och jag kan inte svara på frågan om handikappade.

Sen till detta jävla tjat. Om min sambo fick jobb någonstans i sverige skulle jag flytta efter och sedan söka jobb där. Eftersom det är bristvara på USK i hela landet så kommer det inte bli några problem att få jobb. För jag kan mitt jobb!

Sen mår man inte dåligt av att en av parterna pendlar jag vet många som har det så och är nöjda och tror till och med att de har det bättre så än om båda skulle jobba på hemorten.

Anonym sa...

OKEJ NU KOMMER JAG HÄR IGEN! (och jag måste bara få säga att även jag står för mina åsikter, hur som helst).

(jag gör detta i punktform):
1. det här är Lisas blogg, här kan hon skriva ner sina funderingar och idér kring precis vad hon vill så länge det inte är kränkande.
2. Att hennes sambo är arbetslös är inget som överhuvudtaget behöver komma upp i diskussionen.
3. Lisa jag håller inte med dig till punkt och pricka MEN det finns brister i det system som finns idag. Folk utnyttjar det till sin fördel och de personerna måste man "komma åt", alla gör det inte och jag tycker inte du är helt ute och cyklar med betala tillbaka strategin (nu när jag förstår lite mer hur du menar). Men man kanske inte ska behöva betala tillbaka hela summan utan precis som med CSN en viss del...
4. Att få ett jobb är svårt, det handlar mycket om självförtroende OCH att man kan skriva sitt CV har man inte fått något svar på en månad eller två, skriv då om erat CV och personligabrev troligen är det något där som gör er mindre intressanta.
5. Jag tror att mycket handlar om motivation. Jag har själv varit arbetslös i snart tre veckor (tre veckor är ingen tid alls jag vet), och jag har sökt jobb efter jobb efter jobb har säkert skickat ut över 50 ansökningar och visst har jag fått ett napp för jag VILL VERKLIGEN ha ett jobb.
6. Det här med att man måste flytta OM man som arbetslös får ett jobb tycker jag är SJUKT! Nu är Lisa och Sambon "bara" två och om Sambon får jobb i Kiruna kan de flytta, men om man har barn i skolåldern och Lisa har sitt drömjobb är situationen en helt annan. Så den regeln är sjuk MEN om Jimmy får ett jobb i Kiruna är inte det ett konstant tillstånd han kan ju faktiskt fortsätta söka jobb närmare Värmland och Lisa och jag lovar tillslut får man ett jobb där man vill ha det. Bara man inte ger upp. Trivs han jättebra i Kiruna är kärlek starkare än avstånd.
7. Se tiden som arbetslös som en utmaning. Läs en kurs på universitetet, sök arbete utan för din trygghetszon, jobba som brevbärare eller på affär. prova något nytt, vidga vyerna.

Det var allt för mig. För den här gången!

..Carl-Astrid sa...

Jag förklarar här med denna diskution avslutad. inga fler kommentarer på detta inlägg godkännes och jag tänker inte ens läsa dom!