lördag 11 oktober 2008

Middagstipset!!

Mest för Saras skull, men iaf, kan bli en trevlig lite bloggserie.

Kyckling med grönpepparsås och rostade rotfrukter
Man steker 2 kycklingfilér helst i en panna som har lock, har man inte en så önskar man sig en när man fyller år och håller tummarna.
Medans kycklingen steker skalar man rotfrukter, man kan ta lite olika tex. morot, potatis, palsternacka, persiljerot, kålrot och sötpotatis (alltså inte alla, utan välj några) sen skär man de i stavar (tänk lite pommes), sprid ut på en långpanna, lägg på några hela vitlöksklyftor, olivolja, salt, peppar och timjan. Ställ in i ugnen 200 grader tills det är mjuka och fått färg.
Häll på matlagningsgrädde på kycklingen, jag tog milda culines eftersom den är lite krämigare. Krydda med grönpeppar som man smular sönder lite lätt med handen och salt. Koka men lock tills kycklingen är färdig.


Rostade rotsaker det är helt klart min pappas paradrätt, han gör det alltid när han får gäster och jag håller med, det är skitgott och man kan variera det massor med olika kryddningar och olika rotrukter.

Dagens efterrätt är frusen mums-mums, helt underbart. Den blir så seg och god när den är frusen, har du inte testat så gör det nu!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej hej
jag undrar bara hur har du fått upp hur mycket din blogg är värd på din sida? vill oxå ha så men vet inte hur man gör kan du kanske skriva ut det
Tack på förhand.
/förvirrad brud

Anonym sa...

När jag läste namnet på maträtten blev jag så besviken, för min enda kontakt med grönpepparsås är sån där pulversås från Knorr och den gillar jag inte... Men jag är ju typ dum i huvet, för sen NÄR skulle Lisa bjuda på pulversås? :P

Hur som helst, det lät kanongott! Men jag har lite frågor.

1. Vad gör man om man inte har en stekpanna med lock och det är typ flera månader tills man fyller år? (Jaja jul snart men jag har planerat att äta nångång innan dess...)

2. Jag är inte så erfaren när det gäller rotfrukter, morot var typ det jag smakat :P Vilka rekommenderar du för en nybörjare? Är sötpotatis gott?

Tack och hej GURKA!

..Carl-Astrid sa...

svar till förvirrad: klicka på den rutan där det står vad min blogg är värd så kommer du in på deras sida då kan du läsa vidare där!!

Sara: jag gjorde i en stekpanna utan lock igår, men jag tror jag får en av mamma när jag fyller år det va mest det jag ville framhålla. Det händer allt att jag gör pulversås, iaf bea. Jag brukar vara för lat för att slå en bea själv.

Jag tycker sötpotatis är gott, palsternacka är gott också för den delen, men börja med potatis, morot och en rotfrukt till att börja med då, gillar du inte just den rotfrukten tar du en annan nästa gång.