måndag 27 oktober 2008

Matakuten...

(jag blir mycket irriterad på folk som inte kan bete sig som vuxna och stå för de dom sagt eller skrivit! men jag har ändrat inlägget nedanför för att jag orkar inte tjaffsa! Men det är nog bättre att vara ärlig och tänka innan man skriver!)



Har ni sett matakuten! Jag blir så stolt varje gång jag ser det och tänker att vi är så duktiga som alltid lagar riktig mat och aldrig äter halvfabrikat! Vi har tilloch med slutat köpa bröd i butiken, vi bakar nästan allt själv. Händer väl att vi köper rostbröd någon gång ibland, men det är det enda.

Men jag är glad över att vi inte har barn i skolåldern och förhoppningsvis har det väl ändrat innan våra barn börjar där.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar Matakuten! Men jag får lite dåligt samvete också...dom måste ju typ hata mina älskade fiskpinnar? Och är jag en dålig människa som köper falukorv? Och vadå måste jag göra EGEN remouladsås för att vara duktig?

Är det helt sant? Bakar ni bröd själva? MY GOD! Jag är feeeett impad.

..Carl-Astrid sa...

jag tror inte man måste äta allt hemgjort. men man ska kolla vilken produkt som innehåller minst "E". Vi jämförde sylt häromdagen, ett billigt storpack hallonsylt innehöll två E medans Önos något dyrare mindre burk bara innehöll naturliga ingredienser. Och dessutom är mycket godare, den smakar mer. Det finns väl fiskpinnar som är bättre än andra. Vi köper också falukorv, men aldrig typ eldorados. vi köper en som heter lantfalukorv. Du får väl läsa på remouladsåsen vad den innehåller.

Ja vi bakar nästan allt bröd. Bara rostbröd någon gång ibland vi köper för vi blir sugna. Jag brukar baka bröd varje söndag. Nu i söndags bakade jag två stycken hälsolimpor (jimmys favvis) och ett franskt hasselnötsbröd.

Jag tror på något sett att jag tar igen den tiden jag levde i en lägenhet utan ugn, jag lagar gratänger jämt. Potatisgratäng, rotfruktsgratäng, fiskgratäng osv... Och så bakar jag massor!!!

Anonym sa...

Okej men då känner jag mig rätt duktig ändå...jag skulle aldrig köpa storpack sylt, ekologisk sylt är typ som natt och dag jämförelsevis!

Hm, nu kanske mitt Ica-minna sviker mig lite...men lantfalu (som låter väldigt naturligt och bra) innehåller inte den typ pyttelite kött jämfört med annan falukorv?

Haha jag tror också att du tar igen din utan-ugn-tid! Men från och med nu när jag bloggar om konstiga saker jag tänkt på så vill jag inte höra "du har för mycket fritid", för du har fan tid att BAKA BRÖD! :P Sådeså! :P

..Carl-Astrid sa...

är det så nu blir jag rädd... ne vi låsas att lantfalukorven är bäst

Anonym sa...

Hehe, jag köpte lantfalu förut för att den var på extrapris. Men då sa våran charkansvarige "mäh hur kan du köpa DEN, det är ju bara vatten i den" och då blev den liksom äcklig innan jag ens smakat den...

Men jag tycker vi ska läsa på förpackningen och jämföra köttmängden innan vi bestämmer oss för att mobba lantfalun!

..Carl-Astrid sa...

Vi måste bli mer medveta konsumenter!!!