onsdag 5 november 2008

Dagens middagstips!!

kassler är helt klart underskattat tycker jag och jag skiter i vad Sara tycker. Hon tycker den måste ha stekyta. Jag måste erkänna att jag inte ätit stekt kassler förut, första gången jag åt det var i januari hos våra vänner. Tidigare har jag bara ätit den ugnad eller som den är med mimosa sallad.

kassler med svamptäcke
stek svamp (trattisar tog jag) och en halv hackad lök. Salta och peppra. Häll på matlagningsgrädde och låt det koka sig tjockt och gott. Skiva kassler och lägg i ugnsfastform. Häll på svampen och strö på ost. Ställ in i ugnen 200 grader cirka 20 minuter.
Vi åt det med kokt potatis och morot, samt en sallad på vitkål, gul paprika, gurka och vinegrete.
Mycket smarigt..

Eftersom Sara anser att man har för mycket frititd om man bakar sitt egna bröd så ska jag säga att jag slängde ihop ett bröd medans potatisen kokade och kasslern stod inne. Man ska passa på medans ugnen är varm. Bröd utan jäst med bikarbonat behöver ju inte jäsa heller.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ÄLSKAR svamp och kassler är gott men just ordet "svamptäcke" låter inte gott alls :P

Vet du, igår när jag skulle sova tänkte jag "men åh lisa berättade ju inte vad hon skulle äta TILL kasslern!" så låg jag och funtade medan jag somnade in "ris...? eller kan det va pasta? potatismosssssssssnark..." :P

..Carl-Astrid sa...

jag känner mig lite som mormor när vi kokar potatis och morot ihop

Anonym sa...

Äsch, jag kokar alltid potatis och broccoli ihop.