tisdag 18 november 2008

Lisa funderar....

jag sover lika hårt som en överkörd hund i vanliga fall, men ska jag upp tidigt för att jobba eller gå i skolan då kan jag bara inte sova. Omöjligt. Jag ligger och lyssnar på Jimmy när han snarkar. Man behöver ju vara pigg när man ska till skolan, men ne jag får väl halvsova på föreläsningen idag då. Det måste ju vara en mentalblockering.

Varför får man nervryckningar när man ska sova? Precis när man är på väg och somna så rycker ju hela kroppen till. Man märker det oftast inte själv, men man märker det om man ligger brevid. Katten rycker ju på samma sätt. I natt fick jimmy en sån stark nervryckning att han själv tyckte det var obehagligt. Hela han hoppa ju till. Men varför blir det så här?

Är det kroppen eller hjärnan som sover, när man sover? Hjärnan måste ju fortfarande gå på högvarv som jag brukar drömma.

Eftersom minst två sjukskötestudenter läser min blogg så räknar jag med svar på mina funderingar!!!!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Känndes som en pik det där :P

Jag kan också få sådana där ryckningar i kroppen. Vad dom beror på har jag ingen aning om. Men det jag har lärt mig nu i min första Anatomi&Fysiologi kurs så är kroppen en extremt komplicerad sammansättning av olika ämnen.
Hjärnan sover aldrig, men den är som i en vilofas typ, jobbar inte lika hårt.
Vi behöver ju sova av så många anledningar, både hjärnan och kroppen behöver det.

Lite flummigt svar det här, men jag kan skylla på att jag bara är på min första termin. :)

Anonym sa...

Jag läste om det där när jag läste psykologi. Tror det har att göra med att kroppen egentligen inte "vill sova" utan vill vara vaken och allert för att lixom vara redo o på språng. Är ju hjärnan som behöver sömnen. Så den lixom kämpar emot en sista gång innan den också "somnar" sen händer det ju mycket i kroppen också. Har att göra med vilken del av hjärnan som är aktiv också.

Anonym sa...

Det finns även en psykologistudent bland dina bloggläsare och hon lär sig också sånt här i skolan!

Och om jag inte minns helt helt fel så rycker man till för att när man somnar så går hjärtfrekvensen ner och ibland går den ner lite för fort och voila! då blir kroppen lite chockad och rycker till.

De två syrra-studenterna får gärna rätta mig om jag har fel! :D

Anonym sa...

Hehe, jag blev lite intresserad av om jag mindes rätt så jag började söka lite på internet... och det finns massor av muppar som skriver olika saker så jag blir lite osäker. Jag vet att våran föreläsare sa att det var nåt som sänktes iaf, och jag är nästan säker på att det var hjärtfrekvensen som sänktes. Kan också varit kroppstemperaturen? (fast det har väl också med hjärtat att göra)? Eller så var det musklerna som slappnade av... Det handlar i vilket fall om att kroppen ska ju ner i "viloläge" under sömnen och ibland går det för fort och då rycker man till!

Emma sa...

Jag får nog hålla med Saras resonemang lite. Jag tror att det är så att man får dom där nervryckningarna när man precis håller på att somna. Och när man sover så går ju som sagt pulsen ner lite och, ja, då är det nog som Sara säger.

Men jag håller med om att det kan vara väldigt obehagligt.

Anonym sa...

Jag har för mig att det handlar om att musklerna slappnar av och då rycker till...

Anonym sa...

Fan vad stolt jag blir när Emma håller med mig :D