fredag 7 november 2008

Debatt..

Var det någon som såg debatt igår? Det gjorde jag och blev mycket upprörd. Det programmet har verkligen fått mig att tycka illa om janne josefsson. Har tyckt han var en bra journalist tidigare, har hört att många tycker han vinklar saker. Och efter han försökte trycka ner Blondinbella om hennes alkoholvanor i just debatt så kan jag inte tycka att han är bra längre. Där sitter en liten 17åring, en av Sveriges kanske ambitiösaste 17åringar som måste försvara att hon kanske tar ett glas vin ibland. Janne var mycket dåligt påläst och jag tyckte nästan han var elak mot henne.

Nu var det inte Blondinbella jag skulle skriva om utan gårdagens avsnitt, det handlade först om papperslösas rätt till vård. Med papperslösa menas gömda och illegala flyktingar. Vård är en mänsklig rättighet. Alla ska ha rätt till det. Det va som en kvinna i panelen sa att visst vi betalar skatt för det och dom betalar ingenting men kan vi inte bara se det som välgörenhet? Ja, det tycker jag!

Det andra ämnet som diskuterades för dagen var att muslimska kvinnor inte vill skaka hand med främnade män för det säger deras religion är fel. Det var en författare som träffat de här kvinnorna som gör programmet halal-tv i svt och två av dom ville inte skaka hans hand och han skälde verkligen ut dom. Tryckte ner dom, tyckte dom kunde åka tillbaka till iran om det inte passade att göra som vi gör i Sverige, men en av dom han sa det till var född i Sverige. Varför kan man inte godta att man inte vill skaka hand? Varför kan det inte vara upp till var och en? Jag skulle också bli förvånad om jag sträckte fram handen för att hälsa och hon sa att hon inte ville. Men om hon då skulle förklara att det är pågrund av hennes religion så skulle jag godta det. Vad tycker ni?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror också att han blir det :D
Allt bra med dig ??
Kram

Anonym sa...

sv: tack =)